componist
Chiel Meijering was born in Amsterdam on June 15, 1954.
Education: He studied composition with Ton de Leeuw, percussion under Jan Labordus and Jan Pustjens and piano at the Amsterdam Conservatory ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Symphonie no. III : (1951) / Guillaume Landré
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc str
Symphonie no. 22 in Fis-dur : for orchestra / Julius Röntgen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 3trb timp perc hp str
Symphonie no. 3 : Thrène et Péan, 1921-1922 / Matthijs Vermeulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2pic 2fl(pic) 2ob ob(eh) 2cl cl(cl-b) 2sax 4fg 4h 4trp 3trb tb 2timp 3perc 2hp str
compositie
Trekganzen : for orchestra, 1995 / Chiel Meijering
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik had mijn eerste confrontatie met Arabische muziek een paar jaar geleden, toen ik in de zomer op een balkon in Amsterdam uit alle geopende ramen en deuren zowel Arabische als West-Europese popmuziek hoorde galmen. Toen ik 'Trekganzen' schreef hield ik mij veel bezig met deze Arabische muziek. Ik ging daar zo in op, dat elke keer wanneer ik West-Europese muziek hoorde, dit mij voorkwam als vreselijk onzuiver. In Arabische muziek wordt de muzikale boodschap door middel van de melodie weergegeven. Meestal is er een begeleiding van het slagwerk. Elke keer wanneer ik aan de slag ging en op akkoorden uitkwam, liep ik vast. Ik besloot een stuk te schrijven dat voornamelijk bestond uit melodische gegevens. De slagwerkpartij gaf ik weer met een eenvoudig basmotief van twee tonen, 'lage en hoge trommel'. Toen ik een kwart van het stuk af had, leek het mij interessant het stuk geleidelijk aan te laten 'verwestersen' door het inbrengen van polyfonie en harmonie. Om het harmonisch niet al te
bont te maken besloot ik een minimal music-achtig procédé te hanteren. Geleidelijk aan gaat de compositie van eenstemmigheid naar polyfonie en weer terug. - CHIEL MEIJERING