gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
sopr GK4 ensemble
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
2GK4
Four Shakespeare sonnets : for mixed choir, 1961 / Oscar van Hemel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Crudele acerba : voor 5 solo stemmen of 5-stemmig gemengd koor, 1985 / Huub Kerstens
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12); Gemengd koor
Bezetting:
sopr sopr-m alt ten bas / GK5
compositie
Fever : for mixed choir, 2005 / poem by Wallace Stevens (1879-1955), Gerard Beljon
Overige auteurs:
Stevens, Wallace
(Tekstdichter/librettist)
Beljon, Gerard
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 1 december 2005 - Philharmonie, Haarlem - Nederlands Kamerkoor o.l.v. Klaas Stok] -
De gedichten van Wallace Stevens, die in het dagelijks leven zijn brood verdiende als jurist, kennen twee opmerkelijke kanten, enerzijds een donkere, angstige, filosofische, anderzijds een jeugdige, kleurrijke en sterk ritmische. En vaak gaan deze aspecten in een enkel gedicht samen. Voor een componist biedt deze poezie daardoor meerdere aanknopingspunten.
'Fever' (rond 1955) is een verwijzing naar de Amerikaanse blues/jazz muziek uit het zuiden ('bands of black men...') met als contrast de klassieke koormuziek uit het noorden ('here in the north...'). De dichter wacht in zijn koortsdroom op het moment dat deze twee heel verschillende soorten muziek uiteindelijk toch zullen samenvallen. In diepere zin zou je kunnen zeggen dat in het gedicht het verlangen van de dichter naar harmonie wordt weergegeven, de harmonie waarin alles van het leven samenvalt en waardoor er uiteindelijk een gevoel van welbehagen zal ontstaan en de dichter genezen zal zijn. Stevens heeft zijn leven lang een diepe angst gehad voor de enorme leegte, het betekenisloze, het grote niets; dat bleek al uit het vroege The cry of the peacocks, en nu weer uit een van zijn late gedichten. Ik heb in dit stuk het woord 'unison' uit het gedicht in muzikaal opzicht ook opgevat als 'unisono'': hoewel in verschillende octaven, wordt een aantal strofen uit het gedicht door
verschillende stemmen unisono gezongen' - GERARD BELJON