gerelateerde werken
L'autunno di Christina : Dramatic scene for soprano and large ensemble / Klas Torstensson
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr-solo fl/picc ob/eh cl-cl-b fg tpt h trb-t/trb-b pf 2perc 2vn vla vc db
Scale : le Tombeau de Mahler : for orchestra / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic fl-a) ob ob(eh) 2cl 2fg(cfg) 2h 2trp 2trb tb timp perc str ; Fern Orchester: 2h 2trp 2trb drums
Symphonie no. 3 : (1934) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 2trb trb-b tb timp 2perc str
Ouverture (de 4 temperamenten) : voor orkest / Marc van Delft
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp 5perc 2hp pf cel str
compositie
Fastlandet : = The Mainland, from: A cycle of the North, for orchestra, 2007 / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 6-10-2007 - Concertgebouw, Amsterdam - Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden] - Toen ik in de winter van 2006 - ik was nog aan het broeden op mijn opdracht voor de ZaterdagMatinee - hout stond te hakken bij de sauna van mijn Zweedse buitenhuis, trok er een fylking (ploegvormige formatie) van tien tot twaalf zwanen over, en wel op een hoogte van - schat ik - meer dan honderd meter. Een ongelofelijk mooi gezicht! Sibelius had ook wel wat met zwanen, en dan niet alléén de mythische vogel uit het Finse Kalevala-epos... In de pas in 2005 uitgegeven dagboeken van Sibelius kunnen we veel opmerkingen over zwanen lezen. Sibelius zag ze vanachter z'n raam of tijdens z'n wandelingen. Hij hield bij: wanneer voor het eerst gesignaleerd, aantallen, in wat voor formaties, onder welke weersomstandigheden... In de tweede helft van mijn stuk Fastlandet wordt het Engelse hoorn-motief (alleen de eerste vier tonen) uit De Zwaan van Tuonela uit de Lemminkäinen-suite op. 22 van
Jean Sibelius geciteerd, een motief dat zich in de laatste minuten van Fastlandet transformeert tot een massale klankuitbarsting. Om op het vasteland te blijven (het tweede orkeststuk van A cycle of the North zal daarentegen over de zee handelen) kunnen we, min of meer gekoppeld aan het 'zwaanmotief', het geluid horen van het breken - heel zachtjes! - van kleine berkentakjes. Alsof kinderen blootsvoets over een zonovergoten bospaadje lopen... De berk is de Finse 'nationale boom.' Berken zijn echter ook zeer typerend voor de Zweedse streek waar ik ben opgegroeid en waar mijn huisje-met-sauna zich bevindt. - KLAS TORSTENSSON