componist
Evrim Demirel is geboren in 1977 in Izmir, Turkije.
Opleiding
Na de basisschool in Kusadasi te hebben doorlopen werd hij toegelaten tot de Hoge School voor de Kunsten in Izmir. Vervolgens studeerde ...
gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 1
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Ouverture Tombeau des Vies Manquées : for orchestra / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg cfg 4h 3trp 2trb trb-b tb timp 2perc str
Sinfonia : 1956/'57 / Kees van Baaren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str
See-through : for orchestra, 2000, revision 2001 / Michel van der Aa
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic fl 2ob 2cl cl-b fg 4h 4trp 3trb tb 4perc hp str
compositie
Heterophonic : for orchestra / Evrim Demirel, 2006
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 8 september 2007 - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam - Holland Symfonia o.l.v. Fabrice Bollon - Gaudeamus Muziekweek] - Zoals de titel aangeeft is het stuk gebaseerd op het idee van heterofonie. Uitgebreide versieringen van de subtiele melodische structurem worden op het hele orkest toegepast. De muziek ontwikkelt zich in een lineair concept met harmonische interrupties. Elke individuele lijn volgt een melodisch pad en klinkt unisono, in octaven of dubbele octaven op bepaalde structurele punten. De gelijktijdigheid van de verschillende sporen volgt niet het westerse systeem van georganisseerde akkoordprogressies, vandaar dat de fundamentele organisatie voornamelijk horizontaal is. De grote ritmische patronen, 'usul' genaamd in de Turkse muziek, worden geabstraheerd en door de pauken verspreid over het stuk. Ritmische kenmerken, karakteristieke timbres, microtonaal materiaal en de heterofonie die eigen is aan de klassieke Ottomaanse muziek zijn verenigd in een
symbolisch stuk. Het werk als geheel is Demirels interpretatie van de imaginaire Ottomaanse hedendaagse muziek, die niet bestaat.