componist
Roderik de Man begint betrekkelijk laat met componeren, maar ontpopt zich al snel tot een zeer productief componist. Hij legt zich vooral toe op kamermuziek en werken voor kleinere ensembles, ...
gerelateerde werken
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met elektronica
Bezetting:
cl-b tape
Sei pezzi : per pianoforte o armonia, opus 928, 1997 / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Orgel
Bezetting:
pf / harm
Novel Forces : for microtonal organ / Brendan Faegre
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Épitaphe pour orgue : 1972 / Jaap Dragt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
compositie
Crosscurrents : for organ, 2003-2004 / Roderik de Man
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11 oktober 2005 - Grote Kerk, Haarlem - Jos van der Kooy] - Volgens Webster's Dictionary betekent 'crosscurrents': 1. een stroming die zich over de hoofdstroming beweegt, 2. een conflicterende tendens of beweging. Het is iedeeen die wel eens naar een watervlakte heeft gekeken, vast opgevallen dat er zich onder de meest in het oog springende stroming vaak een tweede en soms een derde bevindt die waarneembaar is. Deze andere stromingen bewegen zich meestal in tegengestelde richtingen en het geheel levert een intrigerend schouwspel op. Dit beeld stond me voor de geest toen ik aan de typische eigenschappen van het orgel dacht; een instrument dat bij uitstek geschikt is een grote mate van gelaagdheid in klank hoorbaar te maken. In Crosscurrents komt deze gelaagdheid tot stand door steeds een trage of brede beweging met een snelle toccata-achtige te combineren. Uiteindelijk wint in de laatste 10 maten van het stuk de brede beweging het van de snellere. - WIM DE RUITER