componist
Maarten Hans van Norden was born on November 1, 1955, in Amsterdam.
Education: After a year of studying mathematics, Van Norden chose music instead. At the Royal Conservatory in The Hague, ...
gerelateerde werken
Serenade for Gustav & Arnold : for ensemble / Maarten van Norden, 2005
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg h perc pf 2vl vla vc cb
Off to the Races : for orchestra / Guus Janssen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl 2fg4h 2tpt 3trb tb 5perc timp hp str
Tessituur : voor orkest, 1990 / Diderik Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl-a ob eh cl cl-b 2fg 2h 2 trp vibr cel pf str(16.4.4.2.)
Aioon : for orchestra, 2001 / Wim Laman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3323 2sax 4231 4perc pf str(14.14.12.10.8.)
compositie
Epitaaf : (2008) / Maarten van Norden
Toelichting:
[Première: 31 januari 2009 - Concertgebouw, Amsterdam - Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Otto Tausk (ZaterdagMatinee)] - Epitaaf is een eerbetoon aan Stravinsky en aan het twaalftoonssysteem. Stravinsky wist in zijn latere werk deze techniek vruchtbaar te verbinden met zijn muzikale intuïtie. Zelf heb ik een vergelijkbare ontwikkeling doorgemaakt. Ik ben begonnen in de free jazz, als saxofonist en componist. Daarin liet ik me leiden door intuïtie en impulsiviteit. Gaandeweg kreeg ik behoefte aan structuur, die ik uiteindelijk vond in de 'pitch class sets', een harmonieleer voor posttonale muziek. Pas toen merkte ik dat zowel intuïtie als regels in de muziek onontbeerlijk zijn. Stravinsky zei ooit: "Sinds ik de twaalftoonstechniek hanteer, voel ik me vrijer in het componeren dan ooit tevoren." Die uitspraak fascineerde me, omdat seriële muziek door velen als rigide wordt beschouwd. Bovendien kende ik Stravinsky vooral als iemand die vanuit het hart volksmuziek en klassieke muziek verbond. In zijn twaalftoonswerken wist hij door een vrij gebruik van de regels zijn toontaal te behouden. In Epitaaf heb ik enkele verborgen schatten uit zijn graf opgediept. Uitgaand van de Chords of Death uit zijn laatste werk Requiem Canticles (1966) verplaats ik me met mijn eigen idioom in zijn geest. Onder meer in zijn gebruik van de rotatietechniek, die een scala aan mogelijkheden biedt om een magische samenhang tussen akkoorden te creëren. Maar ook in de symbolische waarde die hij aan de noten toekende, zoals de f voor de dood. Misschien staat Epitaaf helemaal in het teken van de dood, die voor mij onlosmakelijk verbonden is met de schoonheid van muziek. - Maarten van Norden