gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Breuker concerto : for saxophones, clarinets and 21 string players / Rob du Bois
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en groot ensemble
Bezetting:
8vl 5vla 4vc 4cb sax(cl)-solo
Concertino : for soprano saxophone and mandolin orchestra, 2006 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en groot ensemble
Bezetting:
2man mandolina g cb sax-s-solo
Winterconcerto : for soprano saxophone and orchestra, 1984 / Joep Straesser
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en groot ensemble
Bezetting:
2222 2220 3perc hp 14vl 4vla 4vc 2cb sax-s-solo
compositie
Tallahatchie Concerto : version for alto saxophone and wind orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis; scored by R. Mark Rogers
Overige auteurs:
Rogers, R. Mark
(Bewerker)
Veldhuis, Jacob ter
(Componist)
Bevat:
Slow
Fast
Toelichting:
Het Tallahatchie Concerto is het eerste stuk dat ik schreef na het voltooien van het oratorium Paradiso, mijn 'magnum opus' tot dusver. Dat is dan ook de reden dat er als het ware 'rose schaduwen van paradijselijke oranje wolken' hangen over het adagietto waarmee het Concerto opent. Het Tallahatchie Concerto is in feite een uitgerekt crescendo/accelerando, waarbij de saxofoon ons geleidelijk meevoert vanuit hemelse naar meer aardse sferen. Ik beschouw dit concert als een abstract werk, wat vrij uitzonderlijk is voor mijn doen, omdat ik ervan houd om aan iedere compositie een anekdote te verbinden. Alles wat ik over het werk kan zeggen is, dat de naam 'tallahatchie' spontaan in mij opkwam. Het woord bleek afkomstig te zijn uit een Noord-Amerikaanse Indiaanse taal, en betekent letterlijk 'rivier van rotsen', wat mij een toepasselijke metafoor leek voor dit concert. Ook is er volgens mij enige overeenkomst met stukken als 'De zuchten van Rameau', het 'Goldrush Concerto' of mijn derde strijkkwartet 'There must be some way out of here'. Al deze werken zijn 'gedroomde expedities', gecomponeerde ontdekkingsreizen naar momenten van schoonheid, geluk en extase. - JACOB TER VELDHUIS