componist
Matthijs Vermeulen componeert zeven symfonieën, kamermuziek en liederen. Voor de uitgave van 'Les oeuvres complètes de J.B. Lully', onder redactie van Henry Prunières, bewerkt hij diens opera 'Cadmus et Hermione'.
gerelateerde werken
Symphonie no. 3 : Thrène et Péan, 1921-1922 / Matthijs Vermeulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2pic 2fl(pic) 2ob ob(eh) 2cl cl(cl-b) 2sax 4fg 4h 4trp 3trb tb 2timp 3perc 2hp str
5 pieces of 4 and more : for string quartet or ensemble / Maarten Ornstein
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vn vla vc
Helena is coming later : string quartet, ARP-synthesizer / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers); Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello) met elektronica
Bezetting:
2vl vla vc arp-synthesizer
2de Strijkkwartet : for 2 violins, viola and cello / Daniël Belinfante
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
Quatuor : pour 2 violons, alto et violoncelle, 1961 / Matthijs Vermeulen
Toelichting:
Program note (Dutch): Opgedragen aan het Amsterdams Strijkkwartet "uit erkentelijkheid voor de jonge geestdrift en de onvervaarde zekerheid, waarmee de spelers het werk tegemoetkwamen en het zich eigen maakten". Het werk heeft drie delen (snel - langzaam - snel), elk voorafgegaan door een korte inleiding, en gaat zonder onderbreking door. De snelle delen staan in 5/8 maat, het eerste met een ritme van 3+2, het laatste van 2+3. Het langzame deel staat in gewone maatsoorten. Alle vier partijen zijn sterk geïndividualiseerd en in hoge graad solistisch. Zij uiten zich in melodische tekeningen die meestal de vorm hebben van een volledige frase, min of meer scherp geprofileerd, overeenkomstig de situatie, maar steeds met persoonlijke inzet van de speler. Het muzikale discours wordt voortdurend hernieuwd zonder zijn onderwerp uit het oog te verliezen. Dit onderwerp, een psychisch gebeuren, laat zich niet met woorden beschrijven. Wel zijn aard, die hier eudemonisch is, goedgezind, actief, positief. En ook zijn
bedoeling, die is de tijd op te schorten en de hoorder te verplaatsen in een passionerende, veilige tovertuin, dicht genoeg bij ieders innerlijke verlangens om ervaren te kunnen worden. De materia prima van dit werk is dezelfde als die ik vroeger gebruikt heb: de gamma van twaalf achtereenvolgende kleine secunden. In schrift kan zij zonder enige voortekening genoteerd worden op een balk van zes lijnen, aanvangend onder de eerste, en met onverschillig welke sleutel. Elke toon op zichzelf is volmaakt ongedetermineerd. Hij krijgt pas zin wanneer hij in verhouding gebracht wordt tot een of meer andere tonen, en aldus het begin legt van een coördinatiesleutel in klank, dat zich volgens inherente regels voortbouwt. Men zou deze gamma pentatonisch kunnen noemen. Zowel haar melodische als harmonische mogelijkheden zijn oneindig talrijk. - MATTHIJS VERMEULEN