gerelateerde werken
Orkestvariaties : chaconne en fantasie, opus 18, voor symfonieorkest, 1989 / Marc van Delft
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 4331 timp 2-7perc (hp pf(cel) ad lib.) str
Cirkels II : voor harmonie- en strijkorkest, opus 90, nr. 2, 1993 / Jo van den Booren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest; Strijkorkest; Orkest
Bezetting:
2232 3sax 4331 2bug euph timp 2perc mar(xyl) str
De profundis : for large wind orchestra, 1991 / Klaas de Vries
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
pic(fl) 2fl fl(pic) 2ob eh 3cl cl-b 2fg cfg 4sax 4h 3trp 3trb 4tb 6perc 2hp 2pf cb
Schiermonnikoog : symfonisch gedicht, voor harmonieorkest, 1984 / Wim Stoppelenburg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
2141 3sax 3232 3crt 2barh euph timp 3perc cb
compositie
Symfonie Nº 3 : 'de 4 elementen' voor groot harmonie-orkest; opus 149 / Marc van Delft
Overige auteurs:
Delft, Marc van
(Componist)
Toelichting:
Schepping Astraallichaam: De verleiding van Lucifer in het paradijs, het eten van ‘de boom der kennis’, bewustwording, astraal egoïsme en begeerte, op de Oude Maan en tijdens de Lemurische evolutieperiode; Schepping land en indaling v.h. Ik in de verdichting v.h. verharde lichaam: Zondeval, tijdens Atlantische periode, ‘ahrimanische zondeval’, komt met beide benen op aarde, de aarde verdicht zich, Ik-geboorte.
Aarde en Middeleeuwse muziek: ‘Verstening’ van melodie en harmonie in starre, monotone patronen, kleine melodie-omvang, psalmodiërende toonsherhalingen, versteende kwintklanken in de harmonie, Latijn, de dogmatiek van de kerk etc.
Water en Barokmuziek: Het ‘fortspinnungs-typus’; de bas is melodisch, de melodiebeweging is vooral trapsgewijze secundebeweging. Beweging als een voortkabbellend beekje, of een eindeloze stromende zee [bv. Bachfuga’s]. Barokkunst: Zeegolven, krullen, golvende pruiken, bladeren, schelpen etc.
Lucht en 18e eeuwse muziek: Melodie en begeleiding bestaan vnl. uit 3-klanks-brekingen, de ‘albertijnse bas’, ‘Raketen’, = tertsen-melodiek en -begeleiding, het presto-tempo wordt bereikt, rococokunst, wit en goud, luchtigheid, humor, speelsheid, Mozart en Haydn, kinderlijkheid, galanterie, snelheid van geest, etc.
Vuur en de Franse Revolutie-muziek en Beethoven: De straatmuziek en de heroïsche Marsmuziek ontstaat, trompetsignalen, de marsailleise met 2 stijgende kwarten,’Mars-kwarten’; Dit brengt Beethoven in de kunstmuziek: de marciale heroïek in zijn revolutionaire stijl, passages met heroïsch tijgende kwarten en gepunteerd ritme ed. Beethoven brengt ‘het vuur’ van het IK in de muziek…