gerelateerde werken
Le Belffroi de Bailleul (15 avril - 31 julliet 1918) : pour carillon / Geert Schoonbeek de Vlaming
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Beiaard
Bezetting:
car
HCE : for soprano and ensemble / Robert Groslot; text by James Joyce
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
zang fl(picc/fl-a) ob hp cemb 2vn vla vc db
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
trio: sopr vla bando ensemble: 1121 1110 perc pf 2vl vc cb
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr 1111 1010 perc pf 2vl vla vc cb
compositie
1914 – Dulce et Decorum est – 2018 : for tenor and ensemble / Geert Schoonbeek de Vlaming; texts by Guillaume Apollinaire, Evangelist Mark and Käthe Kollwitz
Overige auteurs:
Apollinaire, Guillaume
(Tekstdichter/librettist)
Evangelist Mark
(Tekstdichter/librettist)
Kollwitz, Käthe
(Tekstdichter/librettist)
Schoonbeek de Vlaming, Geert
(Componist)
Toelichting:
In 1995 begon ik met het lezen van boeken over De Eerste Wereldoorlog en ervoer een sterk gevoel van herkenning vanwege ervaringen uit mijn jeugd. In 2007 besloot ik om een compositie te maken tere herinnering aan zij die stierven en geleden hebben gedurende deze oorlog. I heb zeven jaar gewerkt aan de partituur die nu voor u ligt. De oorlog die alle oorlogen overbodig zou maken is helaas alleen maar het begin geweest van nog meer ellende in onze wereld.
Het stuk is opgebouwd rond drie teksten zijnde: in het openingsdeel het gedicht Fête, uit de postuum verschenen bundel Calligrammes (1918) van Guillaume Apollinaire (1880-1918) waarin hij de oorlog met een feest vergelijkt. Hij 'geniet' van het schouwspel waarin hij de schoonheid en de liefde herkent. Deze tekst staat voor mij ook symbool voor de wijze waarop de strijdende partijen dachten een kortstondige frisse vrolijke oorlog in te gaan die rond Kerst 1914 gestreden zou zijn …
In het derde deel gebruik ik de de bijbeltekst van de evangelist Marcus ( 1? -63) My God, My God, why hast Thou forsaken Me/Us ? (Het vierde Kruiswoord) Alle soldaten geloofden dat God aan hun zijde stond. Op een zondagmorgen vloog een piloot over het niemandsland en zag dat aan beide zijden een veldkerkdienst die gaande was. Er knapte iets in zijn hoofd met als gevolg shellshock. Hij zou vervolgens maanden lang alleen nog de genoemde tekst gefluisterd hebben met de alliteratie Us i,p.v. Me… In het vijfde en slotdeel gebruik ik teksten uit de Tagebuchblätter und Briefe (1948) van de beeldhouwster Käthe Kollwitz (1867-1945). Na de dood van haar zoon Peter (1896-1914) in het begin van de oorlog wil zij een gedenkteken-monument maken voor hem en alle gevallenen. Zij werkt 18 jaar aan twee beelden een knielende ouderpaar die op 14 augustus 1932 op de Duitse militaire begraafplaats in Vladslo, België geplaatst werden. In de ensemble tussendelen twee en vier komen achtereenvolgens de herinneringen aan de amputatie van een pianist zijn rechterarm en het dolen door 'niemandsland' van een violist aan bod.
Als een componist identificeer ik mezelf met de beroemde woorden van Wilfred Owen:'All a poet can do today is warn. That is why the true Poets must be truthful'.
Dit werk is opgedragen aan de talloze mensen die dood gingen tijdens De Grote Oorlog.
Geert Schoonbeek de Vlaming