componist

Rossum, Piet-Jan van

Piet-Jan van Rossum richt zich bovenal op het componeren. In zijn eigen woorden: "Ik ben lid van een oeroude stam wilde en schuwe vertellers, spelend met tijd en vorm, met ...

gerelateerde werken

à Hanso-bo, un corbeau apparaît et regarde : for ensemble / Piet-Jan van Rossum

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: fl fl-a ob 3cl fg cfg 2h tpt trb-b tb perc hp str

Homage to Gershwin : voor groot orkest / Jan Koetsier

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest; Piano en orkest
Bezetting: 3333 4331 timp 4perc cel hp str (pf-solo in 1 en 3)

Symphonie nr. 4 : (sinfonia concertante) voor piano en orkest, opus 32, 1949 / Léon Orthel

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 3333 4331 timp 3-4perc str pf-solo

Orkeststuk met piano : for piano and orchestra, 1915 / Willem Pijper

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 3232 4300 timp 2perc hp str pf-solo

 

compositie

a young woman came up to me : for piano and orchestra / Piet-Jan van Rossum

Uitgavenummer: 13361
Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: pf-solo 3fl 3ob 2cl cl-b fg fg-b 4h 2trp trb-t trb-b tb 3perc 2hp pf str
Bijzonderheden: Commissioned by Kees Vlaardingerbroek for the Zaterdagmatinee. Written with financial support from the Performing Arts Fund NL. Written for Ralph van Raat and Otto Tausk. First performance: November 1, 2014, by the Radio Philharmonic Orchestra, conducted by Otto Tausk.
Tijdsduur: 36'20"
Compositiejaar: 2014
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
a young woman came up to me (2013/14)

At its premiere, ‘a young woman came up to me’ will be preceded by one of my favorite works. I first heard Charles Ives’ ‘Orchestral Set no. 2’ on the radio when I was 15 years old, with Michael Tilson Thomas conducting the Concertgebouw Orchestra. From that moment on it was carved in my memory. I made a recording and played it hundreds of times. Like no other, Tilson Thomas is capable of making us feel the nostalgic side of Ives’ work.
What impressed me immensely, was the image of the singing commuters on the high metro-platform over Hanover Square. The spontaneously sung hymn by people who struggled to express their horror about the sinking of the Lusitania. A farewell with a mixture of melancholy and patriottism. A combination of dignity and emotion derived from the realization that the world will be different from that moment on.

In 2006, I wrote my first work for piano and orchestra, ‘alle afstand herleid’. In this work the piano is a pioneer, guiding the orchestra. I wrote then: “I love people who believe, who stand for an ideal and i ask myself: those marches 30 years ago with hundreds of thousands, against war, against weapons, for a better world: where are they now?”
My pieces for soloist and orchestra usually display the soloist paving the way. ‘alle afstand herleid’ could be compared to the painting La Liberté guidant le peuple by Delacroix: Marianne with banner in hand, a longing for velvet revolution.

This 2nd piece for piano and orchestra has the same starting point, but the longing for revolution has gone. Without knowing what lies ahead we say goodbye to a world we knew (like the people on Hanover Square). The coming journey is more about people then about goals. It’s a gentle farewell and most of all, a departure and a view on new grounds. We stand up, we fasten our coats, ready to travel off the map as we know it.

I deliberately avoid the term ‘concerto’. I love the format, but don’t see its place in our times. It’s something we must get rid of, music as a circus act, a soloist as superman who shows us how superior he is. To me he or she is a person among other persons, serving, able to show us the road, slowly, groping the way.

I wrote the work in memory of W. G. Sebald, the writer; a man who looked back with great melancholy and who’s work was of a superior beauty.
The title of my work, ‘a young woman came up to me’, is a line from his poem ‘October Heat Wave’.
‘Zimmer 645’ is a poem about a man in a common hotel room. It describes the interior and the grey view. At the end of the day a flock of crows flutters up, heading for an invisible home.

Resumed: a quest, we rise, but there are chasms too, as Hölderlin’s subtitle suggests..

Piet-Jan van Rossum/june 2014

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 92 pagina's EUR 54,52
Download in PDF (A3), 92 pagina's EUR 65,42
Hardcopy, normal size (A3), 92 pagina's EUR 109,04
Hardcopy, study size (A4), 92 pagina's EUR 73,42
Solopartij Download naar Newzik (B4), 30 pagina's EUR 20,87
Download in PDF (B4), 30 pagina's EUR 25,04
Hardcopy, normal size (B4), 30 pagina's EUR 41,74
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 222 pagina's EUR 95,16
Download in PDF (B4), 222 pagina's EUR 114,19
Hardcopy, normal size (B4), 222 pagina's EUR 190,33
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten