componist
Hans Kox is in een muzikaal gezin geboren. Nog tijdens zijn studie compositie, debuteert hij tijdens de Gaudeamus Muziekweek met zowel een strijktrio als een pianosonate. Na vijftien jaar directeurschap ...
gerelateerde werken
Variaties op een Uilenspiegelthema / door 11 Nederlandse componisten
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
3222 4330 timp perc (hp ad lib.) str 2vl-solo
Short nights : six pieces for alto saxophone and piano, 1990 / Maarten Zeeman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting:
sax-a pf
Doubles IV : for alto saxophone and piano, 1981 / David Rowland
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting:
sax-a pf
Tattoo : for alto / soprano saxophone and piano / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting:
sax-a(sax-s voice) pf
compositie
The Stranger / Een vreemdeling op de aarde / Der Fremdling : for alto saxophone and voice / voor altsaxofoon en stem / für Alt-Saxophon und Stimme / Hans Kox
Toelichting:
The Stranger is gebaseerd op een krantenbericht. Langzaam groeide het idee om hiervan een éénakter te maken voor John-Edward Kelly alléén. Dat betekende een declamatie-tekst ‘gevlochten’ in de muziek van de altsaxofoon. Tussen 12 muziekdelen heb ik de tekst ingevoerd die de dramatische levensloop van een man beschrijft. In samenwerking met John-Edward is de Engelse vertaling tot stand gekomen. Hier en daar wijkt deze af van de originele Nederlandse tekst. Indien de saxofonist de declamatie te ‘zwaar’ of niet tot zijn (haar) beroep vindt horen mag deze ook door een ander persoon gestalte gegeven worden.
The Stranger bestaat ook zonder tekst in 12 monografieën voor altsaxofoon solo.
Oorspronkelijk is het werk zonder maatindeling geschreven. Op verzoek van John-Edward is een maatindeling toegevoegd. Naderhand is John-Edward Kelly er toch op teruggekomen en heeft hij ‘gehoord’ waarom ik geen maatindeling wilde toepassen. Vandaar dat u het werk zonder maatindeling aantreft.