componist
René Samson (1948-2019) stamde uit een oude Surinaams-Joodse familie waarin hij opgroeide tussen muziek (klassiek en jazz), dans, toneel en literatuur. Na de middelbare school ging hij scheikunde studeren en ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 4trp 4h 4trb trb-b tb 2perc hp
Andante : for violin and piano / Rosy Wertheim
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Gestures II : for violin and piano, 1999 / Jan van Vlijmen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Sonate : = Sonata, voor viool en piano, per violino e pianoforte, op. 105 / Herman Mulder
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
compositie
Crossing Lines : for violin and piano / René Samson
Toelichting:
In deel I - Emotions - doorlopen de viool en de piano als het ware twee tegengestelde emotionele parkoersen. In het begin is de vioolpartij zeer heftig en onrustig; agressieve, snelle, felle gebaren overheersen, vaak in een luide dynamiek. In tegenstelling tot de
vioolpartij is de pianopartij juist heel verstild en dromerig Gaandeweg komt er meer rust in de vioolpartij en meer beweging in de pianopartij, zodat de twee partijen elkaar in het midden van het stuk vinden in een echte dialoog van gelijkgestemde zielen. Dit
gaat niet lang goed echter; de twee partners drijven weer uit elkaar; de pianopartij wordt steeds heftiger, terwijl de vioolpartij juist rustiger wordt. Het beeld dringt zich bij me op van twee wandelaars die elkaar op een bergpad tegemoet lopen, de één dalend, de ander stijgend, in het midden even pauzerend voor een praatje, om dan weer hun weg te vervolgen.
In deel II - Articulations - zit het contrast tussen de stemmen vooral in de wijze van articuleren: als de één voornamelijk legato speelt is de ander juist bezig met staccato en vice versa.
In deel III – Agreements - zijn de tegenstellingen tussen de stemmen opgeheven: de viool en de piano bewandelen min of meer hetzelfde pad.
René Samson, Amsterdam, 31 december 2013