gerelateerde werken
De dag daagt : for organ / Willem Boogman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Deux Interludes : voor saxofoon alto, marimba, harp en piano / Piet Kingma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax-a mar hp pf
Orange Juice : for alto recorder, alto saxophone (percussion ad libitum) / Rieteke Hölscher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
rec-a sax-a perc
Didgeridoo : 2007 / Gerard Beljon
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
4sax org
compositie
Distant Voices (Modulationes super Missam Maria Zart) : for nine musicians / Willem Boogman
Overige auteurs:
Boogman, Willem
(Componist)
Toelichting:
Distant Voices, met de ondertitel Modulationes super Missam Maria Zart, is geschreven in opdracht van het SPECTRA Ensemble uit Gent voor hun programma ‘Distant Voices’. In het programma wordt een verband gelegd tussen de muziek van de Franco-Vlaamse polyfonisten uit de vijftiende en zes-tiende eeuw en eigentijdse muziek.
De Franco-Vlaamse polyfonisten maakten vaak gebruik van populaire, wereldlijke melodieën om daar-mee hun sacrale muziek op te bouwen. De door hen ‘geleende’ profane melodieën dienden niet aleen als een structureel element dat voor eenheid zorgde in hun missen, maar ook als leidraad voor de luisteraar in een complex veelstemmig weefsel.
Eén van de indrukwekkendste missen die op deze manier is geconcipieerd, is Missa Maria zart van Jacob Obrecht. In deze mis wordt het eenvoudige, en toenmaals populaire liedje Maria zart op talloze manieren ‘gemoduleerd’. Een getalsmatig opgezet raster bepaalt de duur van de verschillende onder-delen van de mis. De getalsmatige verhoudingen in een raster zoals door Obrecht toegepast hadden een religieuze betekenis, en werden ook in de bouwkunst gebruikt om proportionele perfectie na te streven. De term ‘moduleren’ (modulatio) geldt dan de oorspronkelijke betekenissen van (af-)meten en van zingen.
In mijn compositie Distant Voices volg ik deze opmerkelijke werkwijze van de Franco-Vlaamse polyfonisten na. De term modulationes in de ondertitel heeft betrekking op de technieken waarmee ik dertien bekende riffs uit de popmuziek metamorfoseer tot een andee muzikale werkelijkheid, met gebruikmaking van een getalsmatig raster dat is ontleend aan de Missa Maria zart van Obrecht.
Voor Distant Voices heb ik de volgende riffs gekozen: Money (Pink Floyd), Smells Like Teen Spirit (Nirvana), Smoke on the Water (Deep Purple), You Really Got Me (Kinks), Beat it! (Michael Jackson), Owner of a Lonely Heart (Yes), Iron Man (Black Sabbath), I Can’t Get No Satisfaction (Rolling Stones), Wild Thing (The Troggs), Into the Void (Black Sabbath), Day Tripper (The Beatles), Message into a Bottle (The Police), All Along the Watchtower (Bob Dylan/Jimmy Hendrix). All Along the Watchtower heb ik met de overige riffs gecombineed, en vormt een rode draad door de gehele compositie.