gerelateerde werken
Four Double Dutch Dances : for piano four hands / Rieteke Hölscher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano 4 handen
Bezetting:
4hpf
Careful with that ... : for clarinet-percussion duo, 1982 / Enrique Raxach
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
cl perc
Knip : for organ and two percussionists / Arnold Marinissen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
org 2perc
There's a fleunzavleun in my mind : for violin and 3 guitars, 1983 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
3g vl
compositie
Frames (Omlijstingen) : for oboe, violin, violoncello and piano (and optional video) / Rieteke Hölscher
Overige auteurs:
Hölscher, Rieteke
(Componist)
Bevat:
Auto / Car (for oboe) (3’30”
Via Dolorosa (for oboe and violoncello) (4’30”)
De strijd tegen het water / The battle against water (for oboe, violoncello and piano) (2’50”)
Meutes / Packs (for oboe, violin, violoncello and piano) (3’)
Hollandse Gouden eeuw / Dutch Golden Age (for violin, violoncello and piano) (2’15”)
Reset (for violin and piano) (3’)
‘Naar Juan Gris’ / ‘After Juan Gris’ (for piano) (2’15”).
Toelichting:
In samenwerking met de Nederlandse beeldend kunstenaar Wim Janssen schreef ik zeven muzikale omlijstingen bij even zoveel series schilderijen met dezelfde titel. De instrumentatie is op-en aflopend, als in een muzikaal crescendo en diminuendo. De composities zijn spontaan en op een intuïtieve manier tot stand gekomen. Met name 'Via Dolorosa' en 'Reset' zijn erg actueel, ze verbeelden achtereenvolgens de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers en het 'verkleuren' van de Nederlandse samenleving: Nederland wordt steeds kleuriger, de immigranten daarentegen juist kleurlozer. De serie 'Auto' illustreert de beleving van een automobilist in Nederland; 'De strijd tegen het water' geeft een impressie van de dreiging van de zee in het oude Holland; 'Meutes' toont de kracht van grote menigten. In de serie 'Hollandse Gouden Eeuw' laten zowel Janssen als ikzelf ons inspireren door de oude meesters.'Naar Juan Gris' tenslotte is een reactie van de schilder op de kubistische periode van de Spaanse schilder Juan Gris, vertaald naar een aantal stillevens met percussie instrumenten. Als reactie hierop heb ik ook in de compositie de piano muzikaal vertaald in percussie.
Rieteke Hölscher