componist
Rieteke Hölscher (1969) studied piano classical music and jazz / pop at the conservatory of the Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (1987-1992) with Frans van Dalen and Tine Schneider, also ...
gerelateerde werken
Eigen-wijsje Nº 2 (Wildlife) : for piano / Rieteke Hölscher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Divertimento : voor piano en orkest, (1967) / Jan Mul
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 2220 timp perc hp str pf-solo
Concerto Nº 7 : for luthéal and orchestra / Jan-Peter de Graaff
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
lutheal-solo picc 2fl(fl-a/picc) ob eh cl(cl-b) cl-b 2fg(cfg) 4h tpt-picc 2tpt 2trb trb-b tb timp 3perc hp cel str
Concerto : per pianoforte ed orchestra, 1927 / Willem Pijper
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2fl 2ob 3cl sax-a 2fg 3h 3trp 3trb 2perc str(14.12.10.8.8.) pf-solo
compositie
Piano Concerto Nº 1 : for piano and youth orchestra / Rieteke Hölscher
Toelichting:
Ik schreef dit concert speciaal voor jeugdorkest, als een soort ‘doorgeefluik’ van nieuwe muziek aan de volgende generatie.
Over de titels: ‘Fingerprints’ is bedoeld als een muzikale vingerafdruk; we laten - meestal onbewust – overal vingerafdrukken na in ons leven, door het te spelen laten ook de musici hun (virtuele) vingerafdrukken achter in de tijd.
‘Invisible’ schreef ik kort na de ramp met de MH17 als eerbetoon aan de vele vooral jonge mensen die hierbij omkwamen. Veel is onzichtbaar in het leven: wind, geuren, gedachten, maar ook stilte en muziek.
‘Next’ verwijst naar de huidige trend van mobiele telefonie en social media: mensen lijken steeds vaker alleen maar bezig met ‘snelle’ prikkels, en daarbij steeds op zoek naar het volgende level, contact, bericht, etc.
Rieteke Hölscher, November 2017