gerelateerde werken
Duplum : for tenor recorder and violoncello, 1977 (revision 1986) / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
rec-t vc
Trio : per violino, viola e violoncello, 1988 / Jurriaan Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijktrio (viool, altviool, cello)
Bezetting:
vl vla vc
Kamiki-strijktrio in A / Johannes Röntgen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijktrio (viool, altviool, cello)
Bezetting:
vl vla vc
String Trio Nº 2 ('Dvorak') / Julius Röntgen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijktrio (viool, altviool, cello)
Bezetting:
vn vla vc
compositie
Triplum : for string trio, 1986 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Maestoso
L'istesso tempo
A tempo
Toelichting:
Program note (Dutch): Triplum voor strijktrio zou men kunnen zien als een vervolg op Duplum (1977), speciaal in de versie voor viool en cello (1985). Hoewel de overeenkomsten tussen beide werken niet groot zijn, bezitten zij echter één gemeenschappelijk kenmerk, namelijk de belangrijke rol die het interval reine kwint in beide werken speelt. In Duplum fungeert dit interval als een muzikaal symbool van 'overeenstemming' tussen beide muzikale partners die van tijd tot tijd wordt 'bereikt'. In Triplum is de kwint geëvolueerd tot een zelfstandige 'kwintenmuziek' die in alle drie de delen van het stuk voorkomt; in het eerste deel één keer, in het tweede twee keer en in het derde weer één keer. Over de vorm van het stuk kan worden opgemerkt dat ieder deel bestaat uit een aantal verschillende achter elkaar geplaatste muzieken (secties) die zich niet ontwikkelen. Als principe geldt hierbij dat, naarmate het werk vordert, zich steeds meer herhalingen van secties voordoen. Zo bestaat het eerste deel uit vijf
verschillende muzieken met de 'kwintenmuziek' als derde sectie in het midden. Geen van de secties in deel één herhaalt zich. Het derde deel kent echter nog maar één nieuwe muziek, die zichzelf, als in een rondo, drie keer herhaalt. Deze herhalingen worden van elkaar gescheiden door muzieken die ook al in het eerste of tweede deel aan de orde zijn geweest, al of niet in variante vorm. Het tweede deel neemt in dit opzicht een tussenpositie in. - JOEP STRAESSER