gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Musica : per trio a fiati, opus 25, (1973) / Hendrik de Regt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
ob cl fg
Setting IX : for clarinet and bassoon, 1988 / Walter Hekster
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
cl fg
As I Walked Out One Midsummer Morning (Moments of an Odyssey) : for reed quintet / Lowell Dykstra
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
ob cl sax-a fg cl-b
compositie
Athena Keramitis : for contrabass flute and bass clarinet, 1985 / Jan Vriend
Overige auteurs:
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 1-5-1994 - Apeldoorn, z.pl. - Het Trio). Athena Keramitis is natuurlijk in de eerste plaats een studie in de wereld van de contrabasfluit. Er was nog geen sprake van repertoire voor dit instrument toen ik aan het werk begon en de akoestische kwaliteiten ervan zijn op het eerste gehoor tamelijk kwetsbaar, ofschoon rijk aan allerhande bijgeluiden en boventoon spectra. Het ligt voor de hand om versterkingsapparatuur te gebruiken om dit allemaal aan het licht te brengen. Toch heb ik geprobeerd om in principe van deze verleiding af te zien, vooral omdat de basklarinet dan ook weer een passend elektronisch omhulsel vereist.
Een andere reden om beide instrumenten in hun oorspronkelijke waarde te laten was mijn wens om het stuk te integreren in een cyclus genaamd Eclipse, bestaande uit achtereenvolgens Gravity's dance voor piano solo (1984), Athene Keramitis (1985) en Heterostase voor piano, fluit en basklarinet (1980/'81). Deze cyclus heeft een totale duur van circa 45 minuten. Door het te ontwerpen als middendeel kon ik zowel een aansluiting maken op het einde van de pianosolo, als een begin op het trio.
Athena Keramitis is gebaseerd op het principe van Heterostase. In dit werk is echter een ontwikkeling naar steeds grotere homogeniteit tussen beide instrumenten nagestreefd. Het virtuoze element (sterk geïnspireerd door de musici voor wie het is geschreven) wisselt hopelijk in evenwichtige mate af met passages waarin de akoestische rijkdom van het duo op de voorgrond treedt. - JAN VRIEND