componist
Hoewel Jurriaan Andriessen tot de generatie van muziekvernieuwers als Pierre Boulez en Karlheinz Stockhausen behoort, vormen Franse componisten van voor de oorlog zijn belangrijkste voorbeelden. Jurriaan Andriessen schrijft een omvangrijk ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Documents pour servir de canevas : six pieces for ensemble, 1990-1992 / Ivo van Emmerik
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
fl(pic, fl-b) ob(eh) cl-b trb perc pf vl vla vc
Divertimento en sol : pour flûte (violon) et guitare, (1943) / Jan Maarten Komter
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
fl/vl g
Elegy & Totentanz : strijkkwartet en basklarinet/klarinet in a, 1998-1999 / Wim Laman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
cl-b/cl 2vl vla vc
compositie
Antifona e fusione : voor blaaskwintet, koperkwartet en pauken / door Jurriaan Andriessen
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 18 juni 1966 - Amersfoort - Nederlands Blazers Ensemble o.l.v. Thom de Klerk] - Het werk werd gecomponeerd n.a.v. de fusie van Bronswerk N.V. uit Amersfoort en Wilton Feyenoord N.V. uit Schiedam en t.g.v. het 25-jarig jubileum van de directeur ir. C. Andriessen. De compositie begint met een korte langzame inleiding van het koperkwartet, met strakke accoorden en melodische solo's van de 1e trompet en de hoorn. Het blaaskwintet vervolgt met een Piu Mosso in vloeiende triolen en een uitbouw van het melodisch materiaal. Dit gaat zonder onderbreking over in een ritmisch scherp getekend Allegro voor het koperkwartet. Langzamerhand voegt het blaaskwintet zich bij het koperkwartet waaruit zich tussen beide groepen, elk met hun eigen ritmen, een antifonisch spel ontwikkelt. Deze antifoon wordt onderbroken door de inzet van de pauken. Na een cadens van de pauken groeit uit de inzet van de twee hoorns een korte koraalachtige muziek voor de beide groepen. De pauken kondigen de
reprise van het Allegro aan waarin de twee groepen langzamerhand elkaars ritmen en melodieën overnemen waarbij in het koperkwartet een koraalachtige melodie ontstaat. Na een uitgebreide climax zet het blaaskwintet de koraalmelodie in. Hierbij voegt zich het koperkwartet waarna een korte coda het werk besluit. - JURRIAAN ANDRIESSEN