gerelateerde werken
Laatste wil van Alexander : A capella / Henk van der Vliet
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12)
Bezetting:
sopr alt ten bas
Objects of ritual : a quintet for flute, clarinet, violin, cello and piano, 2001 / Vanessa Lann
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
fl cl pf vl vc
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel; Hobo en toetsinstrument; Gemengd ensemble (2-12 spelers); Houtblazersensemble en toetsinstrument; Blaas en strijk en toetsinstrument(en); Fluit en toetsinstrument; Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
org / ob org / org vl vla / fl 2ob org / ob org vl / fl-a org / 2fl org
Quadrivial : for flute, violin, violoncello and piano, 1997 / Michel van der Aa
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
fl pf vl vc
compositie
Sonata da camera : per clarinetto, violoncello e pianoforte, 1981 / Henk van der Vliet
Overige auteurs:
Vliet, Henk van der
(Componist)
Bevat:
Andante quasi lento
Allegro vivace
Larghetto
Allegro non troppo
Toelichting:
Program note (Dutch): De Sonata da camera is gecomponeerd voor een bezetting waarvan de timbres zich niet zo gemakkelijk mengen. Dit is in vele gevallen - waarin de schrijfwijze het contrapunt overheerst - ook niet de bedoeling. Men moet bij het uitvoeren van dit werk de verschillen in karakter tussen de delen onderling en zelfs binnen de delen goed laten uitkomen. Ook al die fermates, ritardandi e.d. moeten zeer letterlijk worden genomen. Men houde het 2e en 4e deel (uitgezonderd het langzame slot) uiterst luchtig en doorzichtig; het 1e en 3e deel vereisen een gevoelig cantile. De titel, de volgorde der delen (langzaam - snel - langzaam - snel) en de bezetting wijzen enigszins naar de baroksonate. Verder moet de muziek maar voor zichzelf spreken, en wie er zich toe aangetrokken voelt, zal zelf ook wel aanvoelen hoe deze sonate het beste tot klinken is te brengen. Het belangrijkste is hierbij dat men onderscheiden kan waar het contrapuntische en waar het harmonische element overheerst. - HENK VAN DER VLIET