gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vrouwenkoor
Bezetting:
VK4
Druk : for piano, tuba, violin, viola and violoncello, 1995 / Caroline Berkenbosch
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
tb pf vl vla vc
Trio : flauto, violoncello, pianoforte, 1976 / Andries de Braal
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
fl vc pf
Crossing lines : for violin, clarinet and piano, 2001 / Hanna Kulenty
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
vl cl pf
compositie
Igoriana : (three glances at The Rite of Spring), for small ensemble, 2001 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Stravinsky, Igor
(Op een thema van)
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Molto tranquillo
Presto ostinato e giustissimo al fine
Molto calmo e nostalgico
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen ik het verzoek kreeg om een stuk te componeren dat enig verband zou hebben met Stravinsky's Sacre du Printemps, stond ik voor een bijna onbeperkte keuze. Dat het werk niet veel langer dan tien minuten moest zijn, hielp ook niet: de mogelijkheden bleven immers ontelbaar. De oplossing: een compositie die, hoewel deels gebaseerd op 'momenten' uit de Sacre, niets anders zou zijn dan mijn eigen muziek, met of zonder elementen van buitenaf, een soort reeks kanttekeningen of commentaren op Stravinsky's ballet maar in mijn eigen taal. Daar ik geen aandacht besteed aan het verhaal, was de oorspronkelijke volgorde van de gekozen motieven onbelangrijk, en zo komen ze in Igoriana 'achteruit' voor: eerst een akkoord uit de introductie van het tweede deel (Le Sacrifice), vervolgens een ostinato-achtige cel uit het einde van het eerste deel (Danse de la Terre), en tot slot een motief uit de Rondes Printanières uit eveneens het eerste deel. Zelfs het openingsthema van het ballet is hier en
daar in Igoriana te horen, voor het laatst tegen het einde van het stuk. - CARLOS MICHÁNS