gerelateerde werken
Histoire de Babar : 8 pièces enfantines pour piano d'après le conte de Jean de Brunhoff / Henk Stam
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Ode to the Dryads : for piano and violin / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
pf vl
Genen : voor viool en piano, opus 47, 2000 / Peter Schat
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Three encores : = (Drie toegiften), for violin and piano, op. 53, 1954 / Marius Flothuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
compositie
Sonate : voor viool en piano / Henk Stam
Overige auteurs:
Stam, Henk
(Componist)
Bevat:
Moderato
Andante teneroso
Allegro molto energico
Toelichting:
Program note (Dutch): Deze vioolsonate bestaat uit drie delen. Beide hoekdelen in snelle bewegingen geladen met sterke harmonische spanningen contrasteren sterk met het langzame middendeel, dat als rust- en ontspanningsmoment fungeert. In grote lijnen is in dit werk het klassieke vormschema aangehouden: deel I sonatevorm, deel II liedvorm met variaties, deel III rondovorm. Evenwel is het 1e deel voornamelijk gebaseerd op de principes der reeksentechniek. Men hoort onmiddellijk in de aanvang der vioolpartij het hoofdmotief geëxposeerd, dat vervolgens in het verloop van expositie en doorwerking gecontrapunteerd en aaneengeregen wordt tot uitgebreide melodische frasen. Hiertegenover staat het zoetvloeiende in piano en vioolpartij canoniek gebrachte tweede thema. Het andante vangt aan met een eenvoudig volslied voor vioolsolo, gevolgd door 5 variaties, waarin ongecompliveerd contrapunt en tere harmoniek gescheiden door korte tussenspelen voor pianosolo, gebouwd op het hoofdmotief uit het 1e deel der
sonate. De finale is een bruisend muziekstuk, bestaand uit een driemaal terugkerend rondothema (de tweede maal metrisch sterk gevarieerd), afgewisseld met korte fugati, waarvan het thematisch materiaal is ontleend aan een begeleidingsfiguur van het rondothema. Aan het slot keert in een marsachtig coda van 2 maten het hoofdmotief van deel I wederom terug, waardoor de cyclische opbouw der sonate wordt onderstreept. - HENK STAM