gerelateerde werken

Songs of love and eternity : five poems by Emily Dickinson, for chamber choir, (1955) / Rudolf Escher

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK8

Accidental meeting : for guitar quartet, 1989 / Chiel Meijering

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gitaar
Bezetting: 4g

Beauty remains : Version for cello trio / Wilma Pistorius

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Cello
Bezetting: 3vc

Suite : fluit, piano, 1952 / Th. H. Smit Sibinga

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit en toetsinstrument
Bezetting: fl pf

 

compositie

Sinfonia per dieci strumenti : 1973-1975 / Rudolf Escher

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1991
Uitgavenummer: 02392
Genre: Kamermuziek
Bezetting: fl ob-am cl fg h 2vl vla vc cb
Bijzonderheden: Voor fluit, oboe d'amore, klarinet, fagot, hoorn, 2 violen, altviool, cello en contrabas. - In opdracht van het Bumafonds. - Met financiële steun van het Prins Bernhard Fonds. - Opgedragen aan Eduard Reeser. - Cop. 1976. - Tijdsduur: 36'
Tijdsduur: 36'00"
Aantal spelers: 10
Compositiejaar: 1975
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Escher, Rudolf (Componist)
Bevat:
Ritmo teso in tempo moderato
Passaggio (Lento)
L'istesso tempo
Vivo e leggiero
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 2-5-1976 - Concertgebouw, Amsterdam - Leden van het Concertgebouworkest o.l.v. Reinbert de Leeuw) - In de keuze van het instrumentarium is, behalve de oboe d'amore in plaats van de gewone hobo, de vijfsnarige in plaats van de viersnarige contrabas enigszins uitzonderlijk. De keuze van de contrabas met vijf snaren werd uitsluitend bepaald door de noodzaak te kunnen beschikken over drie lage tonen die de kleinere en in klankkwaliteit doorgaans superieure viersnarige contrabas net mist. Het belang van de contrabaspartij blijkt onder meer uit het feit dat deze slechts gedurende ongeveer één zesde deel van de totale speelduur van het werk de functie heeft om de stem van cello, fagot of hoorn te verdubbelen. In het resterende gedeelte vertegenwoordigt de contrabas dus een volkomen zelfstandige stem in het muzikale betoog. Deze zelfstandigheid komt verder tot uiting in het feit dat de contrabas in het klankgebouw niet verbannen is naar kelder en souterrain, maar zich ook op hogere
verdiepingen mag bewegen. In de vorm van de Sinfonia staat het langzame derde deel centraal. Het wordt geheel beheerst door een structuur van melodische dialogen, een spel van roepen, vragen en antwoorden. Melismen, variërend van zeer korte tweetonige seinen tot lange melodische arabesken, roepen elkaar op, veranderen en verdwijnen. Een melodisch dwalen in afgelegen, zeer afgelegen gebieden van muzikale stilte. Het bewogen eerste deel ('ritmo teso in tempo moderato': gespannen ritmiek in gematigd tempo) accentueert, nadat het is uitgeklonken, die stilte. Wat de vorm betreft refereert dit deel aan de hoofd- of sonatevorm, maar aangezien overal het principe van continue variatie werkzaam is en geen enkele periode letterlijk, of beter notelijk wordt herhaald, is dus ook de zogenaamde reprise geen (ongewijzigde) herhaling van een expositie, maar in alle onderdelen een variant daarvan. Een kort tweede deel van nog geen twee minuten ('Passagio': Overgang) is een langzame, metrisch-strakke
vijfstemmige canon voor strijkkwintet alleen; deze leidt af van de melodische ritmische en polyritmische onrust van deel I en leidt over naar de stilte en de
losse ritmiek van deel III.
Het vierde deel ('vivo e leggiero': snel en licht) komt ijl uit die stilte op en klinkt er in zijn laatste minuut ook weer volledig in uit. Hoewel nergens van benoembare muzikale dans-structuren gebruik werd gemaakt, suggereert dit deel veel dans. Er komt zelfs een verre, diepe trom in voor.
De term 'Sinfonia' werd gekozen enerzijds om de eenheid van de totale conceptie aan te duiden, anderzijds om het karakter daarvan toch enigszins af te schermen tegen associaties die nu eenmaal onvermijdelijk opkomen bij de term 'Symfonie'.
De particel van dit werk, dat grotendeels in vacanties tot stand moest komen, werd voltooid in mei 1975; de partituur kwam gereed in maart 1976. - RUDOLF ESCHER

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 86 pagina's EUR 51,67
Download in PDF (A3), 86 pagina's EUR 62,01
Hardcopy, normal size (A3), 86 pagina's EUR 103,35
Hardcopy, study size (A4), 86 pagina's EUR 69,62
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 118 pagina's EUR 54,92
Download in PDF (B4), 118 pagina's EUR 65,90
Hardcopy, normal size (B4), 118 pagina's EUR 109,85
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten