componist
Roderik de Man begint betrekkelijk laat met componeren, maar ontpopt zich al snel tot een zeer productief componist. Hij legt zich vooral toe op kamermuziek en werken voor kleinere ensembles, ...
gerelateerde werken
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met elektronica
Bezetting:
cl-b tape
What's in a name? : for harpsichord, 1985 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klavecimbel
Bezetting:
cemb
Tema con variazioni : per clavicembalo, (1972) / Johan Weegenhuise
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klavecimbel
Bezetting:
cemb
Schrootsonate : for harpsichord and soundtracks, 1990 / Ton Bruynèl
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klavecimbel; Elektronica met verschillende instrumenten; Klavecimbel met elektronica
Bezetting:
cemb tape
compositie
Frenzy : for harpsichord, 1985 / Roderik de Man
Toelichting:
Program note (Dutch): Frenzy is een kort solowerk voor klavecimbel, geschreven op verzoek van en opgedragen aan Annelie de Man. De uitgangspunten voor dit stuk zijn enerzijds typerende kenmerken van de jazz (bebop), anderzijds de diminutietechniek uit de Barok. Dit uit zich door het gebruik van korte melodische fragmenten, die ritmisch herhaald en gevarieerd worden. De speelwijze is niet de overgepuncteerde stijl uit de Barok, maar de vrije en soepele speeltrant uit de jazz. Het stuk heeft een hoog, nerveus tempo, de naam Frenzy wil in dit verband zoveel zeggen als 'a burst of nervous, musical energy'. Het stuk werd gemaakt voor 2-manualig klavecimbel met de volgende dispositie: Benedenmanuaal (I): 8' + 4' ; Bovenmanuaal (II) : 8'' + luit. De manualen kunnen gekoppeld worden, de omvang van de beide manualen is: FF - g'''. - RODERIK DE MAN