gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
medium pf vla/vc
Are you afraid of the dark? : for guitar trio, 1980 (rev. 1982) / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar
Bezetting:
3g
Zero through Nine : Version for two guitars / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar
Bezetting:
2gtr
Tre Preghiere di Nabuccoduriussor : for guitar / Katia Tiutiunnik
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar
Bezetting:
g
compositie
Rupaka : gitaar solo, 1984 / Peter Visser
Overige auteurs:
Visser, Peter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De stap van de Indiase langhalsluit of sitar naar de moderne gitaar is niet zo groot als velen menen. Dit feit, gevoegd bij mijn levenslange interesse in Indiase muziek en filosofie, heeft geleid tot enige werken voor gitaar, waarin de gitaar soms op een meer Oosterse wijze wordt gebruikt en waarin ook bepaalde melodie- en ritmepatronen uit de Indiase muziek een rol spelen. Dit is het geval in de korte Elegie I voor gitaar, de Songs of Unity voor mezzosopraan en gitaar op tekst van Kabir Tagore, en ook in het grote gitaarwerk Rupaka. Ik schreef dit werk voor de Haagse gitarist Jan Wolf, een pionier op het gebied van de moderne gitaarmuziek en bovendien eveneens zeer geïnteresseerd in Indiase muziek. Rupaka is in feite het resultaat van een maandenlange samenwerking, waarbij vele nieuwe effecten zoals bepaalde glissandi eerst moesten worden uitgeprobeerd (...). De ritmische basis van het werk wordt gevormd door een zevendelig ritmisch patroon: zeven kwartnoten met accenten op de
eerste, de vierde en de zesde noot. Naast dit basis-ritme, Rupaka genaamd, is een stijgende toonladderfiguur, ontleend aan de Raga Bhairava, de ochtendraga, van groot belang voor het verloop van dit werk, dat in zijn opbouw van langzaam-improviserend naar snel met een korte coda enigszins het schema van de sitar-improvisaties volgt. Deze bewonderenswaardige spanningsopbow, vaak over vele uren uitgestrekt, die door Indiase musici in zulke improvisaties wordt bereikt, heb ik in dit werk enigszins trachten te imiteren, zonder de duidelijk Westerse inslag van het geheel hiermee te ontkennen. Want voor een Europeaan is het navolgen van zulke muziek nauwelijks mogelijk. - PETER VISSER