componist
Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...
gerelateerde werken
Linkerhand en rechterhand : for piano, 1976 / Ton de Leeuw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano 1 hand
Bezetting:
pflh pfrh
> Zwischen < : for marimba solo / Ruud Roelofsen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar
Music for percussion : for percussion, 2000 / Immanuel Klein
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
5perc
Marimba Concerto Nº 1: Road Business : for solo marimba and percussion quintet / Yip Ho Kwen Austin
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar 5perc
compositie
Midare : for marimba, (1972) / Ton de Leeuw
Toelichting:
Program note (Dutch): Een wonderlijke ontmoeting.
Op een goede dag ontvang ik een brief uit Japan. Een mij onbekende marimbaspeelster, Michiko Takahashi, liet mij vragen of ik iets voor haar instrument wilde schrijven. Ik kon niet zo gauw besluiten. Om enig uitstel te krijgen vroeg ik om een bandje met opnamen van haar. Dit zou wellicht ideeën geven. Prompt kwam er een bandje retour. Het resultaat was verbluffend. Ik kon alles schrijven wat ik maar wilde. Michiko Takahashi zou het zeker kunnen spelen. Dit perspectief trok me aan. Zo ontstond Midare, een Japans woord voor "vrij, onorthodox stuk". Veel meer relatie met Japanse muziek is er niet. Midare is een samenvatting van alle mogelijke en bijna onmogelijke virtuositeiten op de marimba. Allerlei speeltechnieken, meerdere stokken tegelijk bedienende en razend snelle handelingen maken de uitvoering ervan tot een ware acrobatische toer. Het stuk kwam in snel tempo klaar en ik verzond de partituur onmiddellijk naar Tokio. Een paar maanden stilte. Ik begon al te vrezen dat het niet
uitvoerbaar was. Toen een laconiek berichtje: zij komt naar Nederland om te repeteren! "I'm fond of Midare very much. I will try to play with some new methods and new style of sticks. I shall stay in Holland for three days. During these days I would like to obtain your advice". We hebben er drie dagen aan gewerkt en de laatste technische probleempjes opgelost. Michiko keerde tevreden terug naar Japan. Weer een paar maanden later startte het Internationale Gaudeamus Concours voor vertolkers van eigentijdse muziek 1973 te Rotterdam. Daar was het allemaal om begonnen. Michiko Takahashi won glansrijk de eerste prijs. De jury was unaniem, het publiek ademloos en de componist had geen wens meer over. - TON DE LEEUW