componist

Meijering, Chiel

General: Chiel Meijering was born in Amsterdam on June 15, 1954. Education: He studied composition with Ton de Leeuw, percussion under Jan Labordus and Jan Pustjens and piano at the Amsterdam ...

gerelateerde werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

The crypt : for ensemble, 1994 / Justin Marc Billinger

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: fl cl cl-b fg h trb perc 2pf vc cb

Mystère : pour harpe et piano / composé par Henri Zagwijn

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: hp pf

Comment on Mi Mi : for instrumental ensemble, 1993 / Bart de Kemp

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: fl ob cl fg h perc pf

 

compositie

Schudden voor gebruik : voor altsaxofoon, marimba/klokkenspel, piano en harp, 1985, r[evisie] 1986 / Chiel Meijering

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1986
Uitgavenummer: 03049
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: sax-a mar(glock) hp pf
Bijzonderheden: Tijdsduur: 10'
Tijdsduur: 10'00"
Aantal spelers: 4
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): Op pakken vruchtensap e.d. pleegt te staan het opschrift: "Schudden voor gebruik". Dit uiteraard om ervoor te zorgen, dat sommige vruchtbestanddelen, bezonken op de bodem van het pak, weer tot leven komen en zich door de gehele vloeistof verspreiden. In de hersens van een componist gaat het al net zo. De bezinksels die zich in dit stuk vermengden, waren van Charley Parker en een motiefje uit Orpheus van Stravinsky. Dit overigens zwakke stuk van Stravinsky bevat een Intro, gebaseerd op een eenvoudige doch geniale vondst: een dalende toonladderfiguur voor harp en overgenomen door strijkers, die de aangeplukte tonen vasthouden en zo een akkoord vormen. Het stuk stroomt vol als een meer. Ik besloot een soortgelijke toonladderfiguur in 'Schudden voor gebruik' te hanteren, niet dalend, maar stijgend, uitgaande van de tonen c-d-es-f, de c als de laagste toon van de marimba. Die reeks breidt zich uit en vormt ten slotte tien tonen, waaruit melodieën voor de altsax en akkoorden voor de
piano zijn geconstrueerd. Om die stijgende lijnen heen verdicht zich een veld van snelle motiefjes en akkoordblokken; harp en marimba, in eerste instantie elkaar verdubbelend, verzelfstandigen en versnellen hun patroon. De toonladderachtige reeks verabstraheert en komt hoger gelegen in de registers van de piano en de marimba terug, wijd uit elkaar liggend. Na zo'n vier minuten wordt in de volgende twee het voorafgaande flardsgewijs opnieuw geïnterpreteerd, weer vanuit een verstilling opgebouwd en uitmondend in een twee minuten durende eindspurt, gebaseerd op de virtuositeit van de bebop-saxofonist Charley Parker, de snelst denkende improvisator die de jazz tot nu toe gekend heeft. Snelle motiefjes van vier noten in alle denkbare kreeften en omkeringen van kreeften etc., soms aaneengeregen tot zes of acht motieven, unisono tussen sax en marimba, jagen naar het einde toe. De harp en piano rammen in zestiende noten akkoorden en basloopjes, die in de verte aan jazz reminisceren. Een
mooiere ode aan Charley Parker is niet denkbaar. - CHIEL MEIJERING

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 20 paginas EUR 17,91
Hardcopy, normal size (A3), 20 paginas EUR 31,38
Hardcopy, study size (A4), 20 paginas EUR 23,53