gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
De tuin van Epicurus : voor fluit, hobo, fagot, viool & harp / Lowell Dykstra
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl ob fg hrp vl
Voor het slapen gaan : voor fluit en slagwerk, 1986, revisie 1992 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl perc
Drie stukken : voor ensemble, 1993 / Roel van Oosten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl perc pf vl vc
compositie
Temet : voor fluit, viool, cello en harp, 1983 / Guus Janssen
Overige auteurs:
Janssen, Guus
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het octaaf en nog meer het 'bijna' of 'net niet' octaaf is het belangrijkste onderwerp in het stuk Temet (wat ook weer Kennemerlands is voor 'bijna'). De aanvang is een expositie van zes basistonen van het stuk (klinkend in reine octaven), gespeeld door de harp, elke toon gekoppeld aan een bepaalde ritmische structuur. Elke volgende toon wordt bereikt via een aantal tussenliggende stappen, dit zijn altijd 'valse' octaven. Dit effect bereik ik door één harpsnaar (de E onder de centrale C) een kwarttoon omhoog te stemmen. Zo kan bijvoorbeeld het valse octaaf Fes/te hoge Es/Dis ontstaan. Zo is de expositie een moeizaam kronkelend pad van het ene reine octaaf naar het andere via een aantal 'valse' octaven. In een soort doorwerking worden vervolgens de basistonen plus ritmes gecombineerd, zodat allerlei polyritmische netwerkjes ontstaan. Het stuk eindigt met een 'koraalachtige' muziek. De akkoorden waaruit het koraal bestaat, zijn ook weer opgebouwd uit de basistonen van het stuk,
steeds gerangschikt rond octaafliggingen. De akkoorden zijn eigenlijk zeer slordig gespeelde octaven. - GUUS JANSSEN