componist
Guus Janssen is een Nederlands componist en pianist die in zijn werk verschillende muzikale werelden bijeenbrengt: die van de klassieke muziek en van de jazzmuziek, van het componeren en van ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Little buff : for ten instruments, 1990 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
cl 2fg 3g 2acc vla cb
The swing of the thing : for accordion, viola and double bass, version 1990 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
acc vla cb
Fiction music : for guitar and harpsichord, 1990 / Ted Ponjee
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
g cemb
compositie
Temet : voor fluit, viool, cello en harp, 1983 / Guus Janssen
Toelichting:
Program note (Dutch): Het octaaf en nog meer het 'bijna' of 'net niet' octaaf is het belangrijkste onderwerp in het stuk Temet (wat ook weer Kennemerlands is voor 'bijna'). De aanvang is een expositie van zes basistonen van het stuk (klinkend in reine octaven), gespeeld door de harp, elke toon gekoppeld aan een bepaalde ritmische structuur. Elke volgende toon wordt bereikt via een aantal tussenliggende stappen, dit zijn altijd 'valse' octaven. Dit effect bereik ik door één harpsnaar (de E onder de centrale C) een kwarttoon omhoog te stemmen. Zo kan bijvoorbeeld het valse octaaf Fes/te hoge Es/Dis ontstaan. Zo is de expositie een moeizaam kronkelend pad van het ene reine octaaf naar het andere via een aantal 'valse' octaven. In een soort doorwerking worden vervolgens de basistonen plus ritmes gecombineerd, zodat allerlei polyritmische netwerkjes ontstaan. Het stuk eindigt met een 'koraalachtige' muziek. De akkoorden waaruit het koraal bestaat, zijn ook weer opgebouwd uit de basistonen van het stuk,
steeds gerangschikt rond octaafliggingen. De akkoorden zijn eigenlijk zeer slordig gespeelde octaven. - GUUS JANSSEN