gerelateerde werken
Imaginary guitars : for string quartet, 1987-1988 / Peter Kann
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
NN : for three historic fortepianos / Boris Filanovsky
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
3pf
Orgella : for four pianists playing two pianos, 1975 / Polo de Haas
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
2pf4h
Romance : for piano / Than van Nispen tot Pannerden
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
compositie
Variations : for piano, 1981 / Peter Kann
Overige auteurs:
Kann, Peter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Variations for piano is geschreven in mijn eerste jaar op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en is mijn eerste werk van een dergelijke lengte. In zo'n eerste jaar doe je natuurlijk veel kennis op; je hoort veel nieuwe muziek en je krijgt nieuw zicht op muziek die je al kende. Daarnaast moet je je door heel veel leerstof worstelen om het handwerk te leren.
Dit alles laat natuurlijk sporen achter. Toch was het voor mij niet voldoende dit stuk zuiver een neerslag van invloeden te laten zijn, al zijn ze wel te herkennen. Er is sprake van probleemstellingen, weliswaar betreffende fundamentele zaken (melodie, harmonie en ritme), maar die zijn eigenlijk het belangrijkst.
De vorm komt voort uit deze overwegingen. Het stuk heeft een natuurlijk verloop (opbouw, climax, afbouw (commentaar), afsluiting).
Wat de techniek van de noten betreft ben ik uitgegaan van de twaalftoonstechniek en 'vrij-atonale' techniek. En ik heb me in het stuk beziggehouden met het gebruik van tooncentra, toonherhalingen (zelfs octaafverdubbelingen) in deze technieken.
Wat de pianotechniek betreft: er is uitgegaan van een romantische pianostijl (rubato moet echter heel spaarzaam gebruikt worden). Pedaal wordt wel gebruikt - maar met mate en goede smaak - ondergeschikt aan de muzikale context, maar ondersteunend.
Hoewel er sprake is van een romantisch werk, is voor sommige passages een sterke mate van directheid noodzakelijk.
Bij het schrijven van dit stuk stond mij niet alleen mijn werk als componist voor ogen, maar ook dat van de uitvoerende. Deze moet een eigen bijdrage leveren. Ik zie dit stuk dan ook als vatbaar voor verschillende interpretaties. - PETER KANN