componist

Kann, Peter


gerelateerde werken

Hard & fast rule : for flute quartet, 1990-1991 / Peter Kann

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit
Bezetting: 2fl fl-a fl-b

Augustus '93 : Schoonhoven, for string quartet, 1993 / Margriet Hoenderdos

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

Medusa : voor strijkkwartet / Misja Mengelberg

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

Un petit quatuor : pour les amateurs du genre / Leo Samama

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vn vla vc

 

compositie

Imaginary guitars : for string quartet, 1987-1988 / Peter Kann

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1992
Uitgavenummer: 08216
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc
Bijzonderheden: Tijdsduur: ca. 16'
Tijdsduur: 16'00"
Aantal spelers: 4
Compositiejaar: 1988
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): Ik maakte van de gelegenheid gebruik in dit stuk een stuk van mijn muzikale verleden op te halen. In de jaren '70 leerde ik heel wat muziek kennen. Favorieten waren o.a. David Bowie, Yes, King Crimson en de verdere avonturen van Robert Fripp, the Who, Gentle Giant, Mahavishnu Orchestra en een beetje Frank Zappa (aanvankelijk alleen Joe's Garage, later veel meer). Dit natuurlijk aangevuld met het voorgeschreven rantsoen rock & roll voor iemand van mijn leeftijd. In '86 zat ik met een groep studenten van het Haags conservatorium in de grote sporthal van Donaueschingen te luisteren naar Purple Haze gespeeld door het Kronos kwartet. De rest van wat ik daar bij het Festival für neue Musik hoorde, is mij niet zo bijgebleven, maar Purple Haze gespeeld door een strijkkwartet deed wel voor mij een paar dingen op hun plaats vallen. Afgezien van het feit dat het idee zoiets te doen voor strijkkwartet erg aantrekkelijk voor mij was, kwamen er zoveel herinneringen, associaties en zelfs ideeën
voor vorm en structuur naar boven, dat het stuk bijna zichzelf schreef (voor zover een strijkkwartet ooit zichzelf schrijft). De titel komt van Joe's Garage van Frank Zappa, hoewel de betekenis bij mij iets anders is geworden. Joe is musicus, gevangen gezet als misdadiger in een samenleving waar muziek illegaal is. Als zodanig is hij gedwongen zijn toevlucht te zoeken in zijn 'gefantaseerde guitaar noten' bij gebrek aan 'the real thing.' Ik heb als het ware mijn 'imaginary guitar notes' opgeschreven en gearrangeerd voor strijkkwartet. Net zoals het idioom van Purple Haze van de elektrische gitaar van Jimi Hendrix komt, en door Kronos op strijkers is weergegeven, verwijst de muziek van 'Imaginary Guitars' naar de Art Rock van de jaren '70, zij het op een geïdealiseerde manier, maar is alleen voor een soort snaarinstrument geschreven. Vandaar de titel: Imaginary Guitars. - PETER KANN

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail