gerelateerde werken
Atlantische dansen : voor piano en klein orkest, (1955) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
1121 1220 perc str pf-solo
Sonate : for violin solo, 1990 / Janine Mehrtens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Graffiti : ondes martenot, percussion [and] piano, 1975 / Walter Hekster
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Elektronica met verschillende instrumenten; Gemengd ensemble (2-12 spelers) met multimedia
Bezetting:
ondes martenot perc pf
... plane désespérément d'aile ... : pour violon solo, opus 20, 1983 / Leo Samama
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
compositie
Trio no. XI : voor twee violen en archifoon in het 31-toonssysteem, 1981 / Henk Badings
Overige auteurs:
Badings, Henk
(Componist)
Bevat:
Réflexions
Évocation
Danse finale
Toelichting:
Program note (Dutch): Uit praktische overwegingen heeft de archifoonpartij een begeleidende functie en is ook eenvoudig gehouden. De archifoon met zijn 31-toetsen per octaaf, die in ieder octaaf om greep-technische redenen drie maal voorkomen, hetgeen een keuze uit meer dan 90 toetsen binnen het octaaf biedt, is moeilijk bespeelbaar. Zodoende bestaat dit trio uit twee op de voorgrond tredende virtuoze vioolpartijen en een begeleidende archifoonpartij. Er zijn drie delen: 1. Prestissimo, 2. Adagio en 3. Allegro molto. Het zeer beweeglijke eerste deel heeft de ondertitel Réflexions. Het uit passages en ritmische akkoordonderbrekingen bestaande gegeven wordt in omkering van de toonhoogte gespiegeld en daarna worden deze twee fragmenten in omkering van de tijd gespiegeld (retrograde beweging). Het langzame tweede deel heeft een 7/4 maat met ongelijke teleenheden. Ook dit deel vertoont gespiegelde structuren, waardoor de elegische hoofdgedachte in hoge bovenharmonischen later in een structuur van
benedenharmonischen terugkeert (een van de mogelijkheden van de 31-toonstemming). De snelle Finale heeft een danskarakter in een additief ritme. Door een andere aan de 31-toonstemming voorbehouden mogelijkheid, namelijk het gebruik van de slendro-tonaliteit, klinkt dit 'oosters'. Voor de notatie en beschrijving van 31-toons-intervallen kan verwezen worden naar de inleidingen tot de Sonates III en IV voor 2 violen van dezelfde auteur. - HENK BADINGS