gerelateerde werken
St. Mark Passion : for soloists, male choir, orchestra and soundtrack / Henk Badings
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
recit high ten bar bas 2MK4 2222 3330 timp 2perc cel str soundtrack
Digital signals : for 3 percussionists, tape, computer and live electronics, 1996 / David Little
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk; Elektronica met verschillende instrumenten; Slagwerk met multimedia
Bezetting:
3perc tape computer live electronics
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
perc pf vla cb(el.g(-b) synth tapes
Study for two violins : (rhythmic patterns), 1960 / Rudolf Escher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
2vl
compositie
Trio no. XI : voor twee violen en archifoon in het 31-toonssysteem, 1981 / Henk Badings
Overige auteurs:
Badings, Henk
(Componist)
Bevat:
Réflexions
Évocation
Danse finale
Toelichting:
Program note (Dutch): Uit praktische overwegingen heeft de archifoonpartij een begeleidende functie en is ook eenvoudig gehouden. De archifoon met zijn 31-toetsen per octaaf, die in ieder octaaf om greep-technische redenen drie maal voorkomen, hetgeen een keuze uit meer dan 90 toetsen binnen het octaaf biedt, is moeilijk bespeelbaar. Zodoende bestaat dit trio uit twee op de voorgrond tredende virtuoze vioolpartijen en een begeleidende archifoonpartij. Er zijn drie delen: 1. Prestissimo, 2. Adagio en 3. Allegro molto. Het zeer beweeglijke eerste deel heeft de ondertitel Réflexions. Het uit passages en ritmische akkoordonderbrekingen bestaande gegeven wordt in omkering van de toonhoogte gespiegeld en daarna worden deze twee fragmenten in omkering van de tijd gespiegeld (retrograde beweging). Het langzame tweede deel heeft een 7/4 maat met ongelijke teleenheden. Ook dit deel vertoont gespiegelde structuren, waardoor de elegische hoofdgedachte in hoge bovenharmonischen later in een structuur van
benedenharmonischen terugkeert (een van de mogelijkheden van de 31-toonstemming). De snelle Finale heeft een danskarakter in een additief ritme. Door een andere aan de 31-toonstemming voorbehouden mogelijkheid, namelijk het gebruik van de slendro-tonaliteit, klinkt dit 'oosters'. Voor de notatie en beschrijving van 31-toons-intervallen kan verwezen worden naar de inleidingen tot de Sonates III en IV voor 2 violen van dezelfde auteur. - HENK BADINGS