componist

Andriessen, Jurriaan

Hoewel Jurriaan Andriessen tot de generatie van muziekvernieuwers als Pierre Boulez en Karlheinz Stockhausen behoort, vormen Franse componisten van voor de oorlog zijn belangrijkste voorbeelden. Jurriaan Andriessen schrijft een omvangrijk ...

gerelateerde werken

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 1 = Book 1 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Kosmochromie I : für 4 Lautsprecher und Orchester, (1971) / Berend Giltay

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest; Orkest met elektronica
Bezetting: 3333 4330 timp perc mar vibr str(6.6.4.4.4.) tape

Symphony No. 1 : for orchestra, 1921 / Jakob van Domselaer

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 5565 6441 timp perc org str

Javaansche suite / Hector Marinus

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 4222 3200 timp 6perc cel hp 2pf str

 

compositie

Antifona dell'Aja : per orchestra / Jurriaan Andriessen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1969
Uitgavenummer: 03388
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4440 timp 4-5perc hp pf str
Bijzonderheden: In opdracht van de Johan Wagenaarstichting. - T.g.v. de opening van het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. - Jaar van comp.: 1969. - Tijdsduur: ca. 6'
Tijdsduur: 6'00"
Compositiejaar: 1969
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Bevat:
Lento maestoso
Allegro vivo
Lento - Meno mosso
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 15 maart 1969 - Nederlands Congresgebouw, Den Haag - Residentie Orkest o.l.v. Willem van Otterloo] - Het antifonale karakter van de muziek werd versterkt door een tweetal kopergroepen bestaande uit vier trompetten en vier trombones die op de hoge galerijen, links en rechts in de zaal, waren opgesteld. De compositie, gebaseerd op één enkele twaalftoonreeks, begint met een langzame inleiding. Tegen een aleatorische achtergrond van de houtblazers spelen hoorns en strijkers een brede melodie. In de 16e maat zet de piano een tweede thema in dat door het orkest verder wordt uitgewerkt, en een verkorte herhaling van de beginmelodie voert naar het scherzo-achtige snelle deel. Deze felle muziek, gebaseerd op de ritmische formule: 2/4 - 6/8 - 3/4, wordt ingezet door het slagwerk. De vorm is gecompliceerd. Het Allegro Vivo begint als het ware direct met de doorwerking van het hoofdthema, waarbij in een antifonaal spel verschillende klankvlakken in de onderscheiden orkestgroepen
tegenover elkaar worden gesteld. Er volgt een tweede thema voor de vier hoorns unisono, begeleid door de strijkers en een variant van het eerste thema voor vioolsolo. Na een korte climax voor het gehele orkest vallen de trompetten in met een fanfare-achtig motief dat door de trombones wordt beantwoord. Vervolgens zetten de trombones een kort langzaam middengedeelte in met een variatie op het thema van de piano uit de inleiding, waarop het snelle deel door de trompetten weer wordt voortgezet. Na een herhaling van het hoornthema volgt de slotfase van de compositie: een brede hymne-achtige melodie, in canon gespeeld door trompetten, hoorns en trombones tegen een recapitulatie van het Allegro Vivo. Vlak voor het einde klinkt nog eenmaal, ditmaal meno mosso voor pianosolo, het vioolthema, waarop de Antifona met een stralende fanfare van koper en orkest wordt besloten. - JURRIAAN ANDRIESSEN

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail