gerelateerde werken
Le gibet : for baritone, instruments and live-electronic / words by Aloysius Bertrand, Will Eisma
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
bar fl(pic) ob(eh) cl(cl-b) perc pf vl vc electronics
Makbeth : for narrator and ensemble / Klaas ten Holt; text by Erik Bindervoet and Robbert-Jan Henkes
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
stem fl/picc fg trp cemb perc vn
... hub of ambiguity : for soprano and eight players, 1984 / poem by Marilyn Hacker, Enrique Raxach
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr fl(fl-a pic) cl(cl-b) perc man g hp vl cb
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr vl/fl bc
compositie
Le cheval mort : mezzo-soprano, bass clarinet, piano, percussion: marimba + tamtam, 2 synthesizers, 4 channel tape / text: Aloysius Bertrand, Will Eisma
Overige auteurs:
Bertrand, Aloysius
(Tekstdichter/librettist)
Eisma, Will
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De composities Le Gibet en Le Cheval Mort zijn gecomponeerd op surrealistische gedichten van Aloysius Bertrand uit de bundel 'Gaspard de la nuit, septième livre, Pièces détachées'. De wonderlijke sfeer die uit de gedichten spreekt inspireerde mij enkele hiervan op muziek te zetten. De tekst van de gedichten roept de dramatische sfeer op van een galgenveld en een kerkhof. Dit leent zich gemakkelijk tot naturalistische klanken, zoals nachtelijke geluiden en griezelig fluitende en krakende geluiden. Dit heb ik echter willen vermijden. Ik heb in mijn muziek een onwerkelijke sfeer trachten weer te geven. In Le Cheval Mort is de elektronica prominent aanwezig, vooral in de tweede helft van het werk. Het is gecomponeerd in opdracht van het Muziekfestival in Witten, Duitsland, en is daar in 1976 in première gegaan. - WILL EISMA