componist
Will Eisma werkt als violist bij de Omroeporkesten. Daarnaast ontwikkelt hij een solopraktijk waarin hij zich specialiseert in hedendaagse muziek. Veel van zijn composities zijn geschreven voor de orkesten van ...
gerelateerde werken
Non-lecture IV : violin-solo / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
De ondergang van Tenochtitlán : voor bariton en 6 instrumentalisten, 1988 / Jan van Zelm
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
bar cl-b h trb perc 2vc
Drie kerstliederen : voor zang, violoncel en piano / Hanna Beekhuis
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
medium/high pf vc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr sax-s/sax-a 2vln vla vc
compositie
Le cheval mort : mezzo-soprano, bass clarinet, piano, percussion: marimba + tamtam, 2 synthesizers, 4 channel tape / text: Aloysius Bertrand, Will Eisma
Overige auteurs:
Bertrand, Aloysius
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De composities Le Gibet en Le Cheval Mort zijn gecomponeerd op surrealistische gedichten van Aloysius Bertrand uit de bundel 'Gaspard de la nuit, septième livre, Pièces détachées'. De wonderlijke sfeer die uit de gedichten spreekt inspireerde mij enkele hiervan op muziek te zetten. De tekst van de gedichten roept de dramatische sfeer op van een galgenveld en een kerkhof. Dit leent zich gemakkelijk tot naturalistische klanken, zoals nachtelijke geluiden en griezelig fluitende en krakende geluiden. Dit heb ik echter willen vermijden. Ik heb in mijn muziek een onwerkelijke sfeer trachten weer te geven. In Le Cheval Mort is de elektronica prominent aanwezig, vooral in de tweede helft van het werk. Het is gecomponeerd in opdracht van het Muziekfestival in Witten, Duitsland, en is daar in 1976 in première gegaan. - WILL EISMA