componist
Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...
gerelateerde werken
A cette heure du jour : for mixed choir a cappella, 1991-1992 / Ton de Leeuw
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK8
Winter : for gamelan orchestra, 1991 / Guus Janssen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gamelan
Bezetting:
gamelan
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gamelan
Bezetting:
20 or more players
Dhawa-cendak : for gamelan ensemble and tape, 1993 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gamelan; Elektronica met verschillende instrumenten; Gamelan met elektronica
Bezetting:
gamelan (14 players) tape
compositie
Gending : a Western homage to the musicians of the gamelan, 1975 / Ton de Leeuw
Toelichting:
Program note (Dutch): Het componeren van Gending (Javaans voor: stuk voor orkest) heeft eigenlijk 25 jaar geduurd. De eerste keer dat ik erover dacht om gamelanmuziek te maken was bij Jaap Kunst, in het begin der vijftiger jaren. Maar verder kwam het niet, en ik was op dat moment vooral geïnteresseerd in de vormenwereld van de Javanen.
Een gamelan is een organisme, bijna een levend wezen. Je kunt dan niet zo maar annexeren. Je moet het leren kennen, langzamerhand de eigenheden ervan aftasten. Ik voelde niets voor een gebruik ervan als een abstracte bron van geluidstrillingen die je kunst benaderen als willekeurig welke andere geluidsbron voor elektronische muziek.
Het is waarschijnlijk dit assimilatieproces dat me zo'n lange tijd gekost heeft. In elk geval, vrij plotseling, in 1974, kwam het gevoel boven dat het zou lukken. Dat wil zeggen een nieuwe muziek te schrijven, met eerbiediging van het instrumentale organisme, maar zonder te leunen op traditionele Javaanse denkwijzen.
Toch heeft het nog meer te maken met een ander probleem. Het instuderen van Gending moest namelijk tegelijkertijd aan muziekstudenten de mogelijkheid bieden om in de praktijk kennis te maken met moderne schrijfwijzen. Het stuk moest dus zodanig geschreven worden dat ook minder geroutineerde spelers het kunnen uitvoeren. - TON DE LEEUW