componist

Andriessen, Jurriaan

Hoewel Jurriaan Andriessen tot de generatie van muziekvernieuwers als Pierre Boulez en Karlheinz Stockhausen behoort, vormen Franse componisten van voor de oorlog zijn belangrijkste voorbeelden. Jurriaan Andriessen schrijft een omvangrijk ...

gerelateerde werken

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 1 = Book 1 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Masquerade : for orchestra / Edward Top

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3fl(picc) 2ob 2cl cl-b 2fg cfg 4h 2tpt 2trb trb-b tb timp 3perc hp str

La celebrazione : sinfonia no. 8, (in stile classico), 1977 / Jurriaan Andriessen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 2200 timp str

Libertas venit : rhapsodie voor orkest, 1954 / door Hendrik Andriessen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 4231 timp perc str

 

compositie

Inno della tecnica : introduzione e scherzo, per orchestra / di Jurriaan Andriessen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1957
Uitgavenummer: 03475
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3222 4331 timp perc cel str
Bijzonderheden: Jaar van comp: 1957
Tijdsduur: 8'00"
Compositiejaar: 1957
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 19-9-1957 - Het Brabants Orkest). Reeds bij het aanvaarden van de opdracht tot het schrijven van een compositie voor de opening van de Technische Hogeschool in Eindhoven gingen mijn gedachten uit naar een Hymne aan de Techniek. Een hymne echter heeft een plechtstatig karakter en de techniek is een té dynamische aangelegenheid om haar lof in een plechtig muziekstuk te bezingen. Daarom wordt het hoofddeel van deze Inno della Tecnica gevormd door een Scherzo met een stuwend en beweeglijk ritme.
Maar zoals bij alle wetenschappen raakt ook het technisch onderzoek steeds die begrenzing waar het menselijk vernuft geen oplossing vinden kan en het 'mysterie' begint, dat men in hypothesen, die steeds weer nieuwe definities behoeven, tracht te benaderen. Zo wordt het reële, naar een oplossing en climax groeiende Scherzo voorafgegaan door een Introductie-Adagio, gebouwd op één enkel thema waarvan het hoofdmotief bestaat uit een dalende verminderde kwint. Fragmenten van thema's, die in het Scherzo een rol spelen, flitsen voorbij; climax en anticlimax wisselen elkaar af, maar uiteindelijk, groeit uit de veelheid van motieven een nieuw thema: het hoofdthema van het Scherzo. De inleiding gaat zonder onderbreking over in het Scherzo dat de volgende vorm heeft: A-B-C-B-A, waarbij het C-gedeelte de plaats inneemt van het Trio. Ook het eerste thema van het Scherzo begint met de dalende verminderde kwintinterval die het Adagio-thema kenmerkt. Na een korte overgang, afwisselend forte-piano,
zetten de hoorns met een scherp getekend ritme het tweede thema in, dat met ondersteuning van de kwintinterval, leidt naar een felle climax, waarin de trompetten ff het Trio aankondigen. Na het bewogen Scherzo vormt het Trio een groot contrast. Het thema wordt, piano dolce e delicato, gespeeld door de eerste violen, terwijl fluiten en jeu de timbres het met snelle staccato-figuren omspelen. Dit Trio-thema wordt op velerlei wijzen doorgewerkt en wanneer het tenslotte belandt in een polyfonisch stemmenweefsel van de houtblazers horen wij in de strijkers reeds de reprise van het ritmisch hoornmotief, en het tweede thema keert nu enigszins gewijzigd, terug. Na een korte aanhaling uit het Adagio zet het Scherzo-hoofdthema weer in en ditmaal gaat de forte-piano-tussenzin over in het Coda dat met een climax het werk besluit. - JURRIAAN ANDRIESSEN

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail