componist
Will Eisma werkt als violist bij de Omroeporkesten. Daarnaast ontwikkelt hij een solopraktijk waarin hij zich specialiseert in hedendaagse muziek. Veel van zijn composities zijn geschreven voor de orkesten van ...
gerelateerde werken
Pages from Albion moonlight : Will Eisma / text: Kenneth Patchen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
2sopr-m bar GK4 2132 sax-a 2211 5perc hp org str(4.4.4.4.2.)
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl(cl-b) sax-a 2fg cfg 4h 4trp tb timp 3perc hp pf(cel) str
Vier Orchesterstücke : 1932 / K. van de Griend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 4perc 2hp str
Symfonische muziek : op. 59, voor groot orkest, 1957 / Marius Flothuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl fl(pic) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp perc 2hp str
compositie
Concertino : per orchestra da camera / Will Eisma
Bevat:
Grave
Scherzo (Molto vivace)
Fantasia
Toelichting:
Program note (Dutch): Het eerste deel van het Concertino voor kamerorkest wordt voornamelijk beheerst door de duistere klankkleur van de in drie partijen verdeelde cellogroep, die 'con sordina' speelt. Daarnaast speelt een klopmotief van pauken en roertrom een grote rol. Het cello-thema wordt door de andere instrumenten herhaald en uitgewerkt. Het scherzo daarentegen is opgewekter en demonstreert de virtuositeit van het orkest. Dit wordt onderbroken door een meer lyrisch gedeelte (het trio), voorgedragen door verschillende solisten en instrumentengroepen. De fantasia begint met een cadensachtig thema dat door de eerste violen gespeeld wordt. Dit vormt een langzame inleiding tot het snelle ritmische allegro en is in het bijzonder voor de snaarinstrumenten geschreven. Het Concertino eindigt met een lento, waarin de klarinet nogmaals het thema van de inleiding tot dit deel laat horen, maar nu uitvoeriger. - WILL EISMA