componist
Will Eisma werkt als violist bij de Omroeporkesten. Daarnaast ontwikkelt hij een solopraktijk waarin hij zich specialiseert in hedendaagse muziek. Veel van zijn composities zijn geschreven voor de orkesten van ...
gerelateerde werken
Deux personnages : pour marimba et vibraphone, 1985 / révision 2008 / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar(vibr)
2e Suid-Afrikaanse Rapsodie : voor orkest / Israel Olman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Distorted Fantasia (after J.P. Sweelinck) : for orchestra / Joey Roukens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl/picc 2ob/eh 2cl/cl-b 3fg 2h 2tpt 3trb tb timp 2perc hp pf/cel str
Je maintiendrai ... : suite de l'opéra, pour orchestre, 1999 / Ton de Kruyf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 sax-a 2221 3perc hp man pf str
compositie
Taurus-A : 05N2A. / Will Eisma
Toelichting:
Program note (Dutch): Onder het componeren van dit orkestwerk kwam ik op het idee om daaraan, gelet op de opdrachtgever (de Nederlandse Radio Unie), de naam te verbinden van één van de grootste radiosterren in het heelal: Taurus A - O5N2A. Immers, beiden hebben iets met radiogolven te maken. Taurus A is de algemene benaming van deze ster en O5N2A is de wetenschappelijke aanduiding. In tegenstelling tot wat men wellicht verwachten zou, heb ik de ontzagwekkende ruimte die zich tussen onze planeet en deze ster bevindt, niet op de een af andere manier in de compositie betrokken: geen ruimtelijke opstelling van de instrumenten of een poging om te komen tot een soort sferenmuziek. Men zou hoogstens bij een radio-uitvoering kunnen besluiten tot een stereofonische opname. In de vorm kan men de volgende structuren onderscheiden: a. de inleiding (Het Libero vormt de overgang naar het Vivace), b. het Vivace tot letter H: motorische ritmiek, c. van letter H tot L: glissandi, opstijgend van de celli en alten
naar de violen, d. van letter L tot N: uitgewerkte clusters in het lage, het midden en het hoge register, e. van letter N tot 9 maten na letter P (de dubbele streep): nogmaals de motorische ritmiek, f. het Libero tot het Presto: één enkele toon wordt door de strijkers uitgewerkt van pp tot ff, waartegen de andere instrumenten contrasterende bewegingen uitvoeren. Het Presto ten slotte fungeert als Coda. - WILL EISMA