componist
Will Eisma werkt als violist bij de Omroeporkesten. Daarnaast ontwikkelt hij een solopraktijk waarin hij zich specialiseert in hedendaagse muziek. Veel van zijn composities zijn geschreven voor de orkesten van ...
gerelateerde werken
Affairs II : for recorder (piccolo) and harpsichord, 1963 / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers); Fluit en toetsinstrument; Blokfluit en toetsinstrument
Bezetting:
rec-so cemb
Variazioni I due orsini / Jan Mul
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3234 4430 timp perc hp str
Agorafobia : voor orkest, 1997, revisie 2001 / Paul Bruinen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4420 3perc str
Letargia : for large symphony orchestra / Svyatoslav Lunyov
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 2trp 3trb timp perc hp pf str
compositie
Taurus-A : 05N2A. / Will Eisma
Toelichting:
Program note (Dutch): Onder het componeren van dit orkestwerk kwam ik op het idee om daaraan, gelet op de opdrachtgever (de Nederlandse Radio Unie), de naam te verbinden van één van de grootste radiosterren in het heelal: Taurus A - O5N2A. Immers, beiden hebben iets met radiogolven te maken. Taurus A is de algemene benaming van deze ster en O5N2A is de wetenschappelijke aanduiding. In tegenstelling tot wat men wellicht verwachten zou, heb ik de ontzagwekkende ruimte die zich tussen onze planeet en deze ster bevindt, niet op de een af andere manier in de compositie betrokken: geen ruimtelijke opstelling van de instrumenten of een poging om te komen tot een soort sferenmuziek. Men zou hoogstens bij een radio-uitvoering kunnen besluiten tot een stereofonische opname. In de vorm kan men de volgende structuren onderscheiden: a. de inleiding (Het Libero vormt de overgang naar het Vivace), b. het Vivace tot letter H: motorische ritmiek, c. van letter H tot L: glissandi, opstijgend van de celli en alten
naar de violen, d. van letter L tot N: uitgewerkte clusters in het lage, het midden en het hoge register, e. van letter N tot 9 maten na letter P (de dubbele streep): nogmaals de motorische ritmiek, f. het Libero tot het Presto: één enkele toon wordt door de strijkers uitgewerkt van pp tot ff, waartegen de andere instrumenten contrasterende bewegingen uitvoeren. Het Presto ten slotte fungeert als Coda. - WILL EISMA