componist
Will Eisma werkt als violist bij de Omroeporkesten. Daarnaast ontwikkelt hij een solopraktijk waarin hij zich specialiseert in hedendaagse muziek. Veel van zijn composities zijn geschreven voor de orkesten van ...
gerelateerde werken
Tjempaka : for string quartet, 1996 / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
De bergen : drie monomotivische stukken voor orkest, 1982 / Karel Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str
Shadows IIIa : for orchestra, 2004 / Dimitris Andrikopoulos
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2233 4331 timp perc pf(cel) hp str
Partita in modi antichi : orchestra, 1954 / Herman Strategier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp timp perc str
compositie
Taurus-A : 05N2A. / Will Eisma
Toelichting:
Program note (Dutch): Onder het componeren van dit orkestwerk kwam ik op het idee om daaraan, gelet op de opdrachtgever (de Nederlandse Radio Unie), de naam te verbinden van één van de grootste radiosterren in het heelal: Taurus A - O5N2A. Immers, beiden hebben iets met radiogolven te maken. Taurus A is de algemene benaming van deze ster en O5N2A is de wetenschappelijke aanduiding. In tegenstelling tot wat men wellicht verwachten zou, heb ik de ontzagwekkende ruimte die zich tussen onze planeet en deze ster bevindt, niet op de een af andere manier in de compositie betrokken: geen ruimtelijke opstelling van de instrumenten of een poging om te komen tot een soort sferenmuziek. Men zou hoogstens bij een radio-uitvoering kunnen besluiten tot een stereofonische opname. In de vorm kan men de volgende structuren onderscheiden: a. de inleiding (Het Libero vormt de overgang naar het Vivace), b. het Vivace tot letter H: motorische ritmiek, c. van letter H tot L: glissandi, opstijgend van de celli en alten
naar de violen, d. van letter L tot N: uitgewerkte clusters in het lage, het midden en het hoge register, e. van letter N tot 9 maten na letter P (de dubbele streep): nogmaals de motorische ritmiek, f. het Libero tot het Presto: één enkele toon wordt door de strijkers uitgewerkt van pp tot ff, waartegen de andere instrumenten contrasterende bewegingen uitvoeren. Het Presto ten slotte fungeert als Coda. - WILL EISMA