gerelateerde werken
Koncert za Grožnjan : Concerto per orchestra / Berend Giltay
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp 2perc str
Variations and Final (on a theme of Duke Ellington) : for orchestra / Erik Lotichius
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2 Flutes; 2 Oboes; 2 Clarinets in B-flat; 2 Bassoons; Alto-Saxophone; Tenor-Saxophone; 2 Horns in F; 3 Trumpets in C; 2 Trombones; Tuba; Percussion: Timpani and cymble; Strings
Autumn concerto : for alto saxophone & symphony orchestra, 2001 / Kasia Glowicka
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 2431 2perc hp pf str sax-a-solo
Gruppi : per 20 strumenti e percussione, (1962; revisione 1980) / Jan van Vlijmen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl ob cl fg h trp trb tb 5perc xyl vibr hp str(6.4.0.1.)
compositie
Sinfonia : (1956-'57), per orchestra / Berend Giltay
Overige auteurs:
Giltay, Berend
(Componist)
Bevat:
Allegro energico
Adagio
Allegro con spirito
Toelichting:
Program note (Dutch): De Sinfonia is een driedelig werk, dat qua lengte en vorm dicht bij de Symphonietta staat, maar door de meer dramatische inhoud de symfonie nabij komt.
Deel I: Hoofd- of Sonatevorm.
Na twee forte-unisono-maten verschijnt in het strijkorkest het eerste thema in hobo en houtblazers en wordt verder uitgewerkt. Het tweede thema wordt geïntroduceerd in de altviolen. Na de gebruikelijk doorwerking volgt de reprise van het eerste thema en het coda.
Deel II: Liedvorm.
Dit deel begint met vijf inleidende maten van de violoncelli en bassen, waarna een solo-passage voor de althobo volgt, ondersteund door de altviolen. Het middenstuk van dit deel kenmerkt zich door een hartstochtelijke melodie in de eerste en tweede violen. Het wordt afgesloten met de vijf inleidingsmaten, nu echter in kreeftengang en aangevuld met liggende akkoorden in eerste en tweede violen, waarboven de altviolen de slotmelodie spelen.
Deel III: Grote Rondovorm.
Het eerste thema A krijgt eerst langzaam vorm (eerste hoorn) vóór het in zijn geheel door de eerste violen wordt gespeeld. Hierna volgen niet de gebruikelijk overgangsmaten maar een doorwerking naar thema B. Ook terug naar thema A wordt weer van een doorwerking gebruik gemaakt. Thema C, dat geheel tegengesteld aan de beide voorgaande is, wordt door de altviolen met sonore klank gespeeld, waarna in de 1e en 2e violen een hiervan afgeleid thema verschijnt.
Daarna terugkeer naar thema A-B-C. Het laatste thema A loopt weer in gebroken vorm, nu door twee hoorns gespeeld. Een tamelijk uitgebreid coda besluit deze sinfonia. - BEREND GILTAY