componist
The composer Klas Torstensson has lived and worked most of his adult life in the Netherlands, but his music crosses borders – in all respects. Despite the abstract nature of ...
gerelateerde werken
Solo : for bass saxophone, 1988 / Klas Torstensson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-b
Concertino : for soprano saxophone and mandolin orchestra, 2006 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en groot ensemble
Bezetting:
2man mandolina g cb sax-s-solo
Concerto : per saxofono contralto e orchestra, 1980 / Jack Kat
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en groot ensemble
Bezetting:
3122 2331 2perc g-b pf sax-a-solo
Winterconcerto : for soprano saxophone and orchestra, 1984 / Joep Straesser
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en groot ensemble
Bezetting:
2222 2220 3perc hp 14vl 4vla 4vc 2cb sax-s-solo
compositie
Licks & Brains II : 1988, saxophone quartet, large ensemble / Klas Torstensson
Toelichting:
Program note (Dutch): Als we de trilogie als één geheel beschouwen, kunnen we een verschuiving in de diepte of in luisterpositie waarnemen. In Solo wordt voornamelijk de 'binnenkant' van het instrument (van de muziek) onderzocht; het toonvormingsproces zowel als het mechaniek wordt m.b.v. versterking tot extreme proporties opgeblazen, alsof we getuigen zijn van het 'opstarten' van een zeer logge en ingewikkelde machine. Alleen met de grootste moeite komen de muzikale ontwikkelingen op gang. In Licks & Brains I zijn we als het ware bij de muziek zélf beland; een muziek gekarakteriseerd door (uiteindelijk) zéér virtuoze bewegingen. Het kwartet opereert - vergelijk de saxsectie in een big band!- als één hechte groep. Er wordt getracht de groep bij elkaar te houden en een steeds uitgebreider en verfijnder repertoire op te bouwen van beweeglijkheid in toonhoogte, soorten articulaties en speelmanieren. In Licks & Brains II wordt dezelfde kwartetmuziek gesitueerd in een ruimte; in letterlijke zin door de
live-besturing van het geluid over een aantal speakertrajecten door de ruimte opgehangen, maar ook doordat de muziek nu onderdeel blijkt te zijn van een groter geheel; de saxofoonmuziek is één van de muzikale lagen. Het omringend orkest zorgt voor een nieuwe muzikale context, en dwingt daarom vaak een herinterpretatie van de saxofoonmuziek af. - KLAS TORSTENSSON