gerelateerde werken
Feest in de gele maisvelden : voor ensemble & tape, 2003 / Simon Burgers
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
fl 2ob 2cl 2fg 4sax 2h 2trp 2trb trb-b tb 2perc el.g cb tape
De Profundis : Version 2019, for large symphony orchestra / Alexey Retinsky
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b 3fg/cfg 4h 3tpt 3trb tb perc hp str
Rotary Vertigo III : for orchestra / Nubim Soyoung Kim
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc fl cl cl-b sax-a sax-bar 2h 2tpt 2trb tv 2perc pf g-e g-bass acc synth 4vn 2vl 2vc db
Ottoman miniatures : for orchestra, 2004 / Evrim Demirel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3343 4330 timp 4perc str
compositie
Six épigraphes antiques / orchestrated for small orchestra by Rudolf Escher, 1975-1977, Claude Debussy
Overige auteurs:
Escher, Rudolf
(Arrangeur)
Debussy, Claude
(Componist)
Bevat:
Pour invoquer Pan, dieu de vent d'été
Pour un tombeau sans nom
Pour que la nuit soit propice
Pour la danseuse aux crotales
Pour l'Egyptienne
Pour remercier la pluie au matin
Toelichting:
Program note (Dutch): (Eerste radio-uitvoering: 6 juli 1978 (uitzending 20 juli) - Radio Kamerorkest o.l.v. Ernest Bour; eerste concertuitvoering: 28 oktober 1979 - Grote Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink). In 1914, vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en vier jaren voor zijn dood in 1918, voltooide Debussy zijn Six épigraphes antiques, een suite van zes korte stukken voor piano-vierhandig (...). De textuur heeft een merkwaardig ijl karakter en bevat nergens typisch pianistische ornamentiek; het is in zeker zin al een particel (partituur-ontwerp), dat op iedere bladzijde een zekere instrumentale afkomst verraadt, de afkomst nl. van 'muziek voor twee harpen, celesta en enkele houten blaasinstrumenten.' Vooral de dominerende plaats van de harpen is alleen al uit het notenbeeld af te lezen. Gesterkt door de wetenschap dat Debussy (...) zelf aan een orkestratie heeft gedacht, heb ik déze toedracht voor mijn orkestratie als leidend beginsel beschouwd
(...). - RUDOLF ESCHER