componist
Claude Achille Debussy (Saint-Germain-en-Laye, 22 augustus 1862 – Parijs, 25 maart 1918) was een Frans componist die vernieuwing bracht binnen de klassieke muziek.
Source: Wikipedia
gerelateerde werken
Préludes: Premier livre : for orchestra / Claude Debussy / Luc Brewaeys
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl fl-a(picc) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 2tpt 2trb tb 3perc hp cel str
Symphonie no. 3 : pour grande orchestre, 1981-1985 / Luctor Ponse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3343 4331 5-6perc hp pf str
Der nächtliche Wanderer : for symphony orchestra / Reinbert de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 3fl 2ob eh 3cl cl-b 3fg fg-c 4h 3trp 2trb trb-b tb timp 4perc pf hp str
Masquerade : voor orkest, 2000 / Kees Olthuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3322 4331 timp 2perc pf str(4.4.4.4.2.)
compositie
Six épigraphes antiques / orchestrated for small orchestra by Rudolf Escher, 1975-1977, Claude Debussy
Overige auteurs:
Escher, Rudolf
(arrangeur)
Bevat:
Pour invoquer Pan, dieu de vent d'été
Pour un tombeau sans nom
Pour que la nuit soit propice
Pour la danseuse aux crotales
Pour l'Egyptienne
Pour remercier la pluie au matin
Toelichting:
Program note (Dutch): (Eerste radio-uitvoering: 6 juli 1978 (uitzending 20 juli) - Radio Kamerorkest o.l.v. Ernest Bour; eerste concertuitvoering: 28 oktober 1979 - Grote Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink). In 1914, vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en vier jaren voor zijn dood in 1918, voltooide Debussy zijn Six épigraphes antiques, een suite van zes korte stukken voor piano-vierhandig (...). De textuur heeft een merkwaardig ijl karakter en bevat nergens typisch pianistische ornamentiek; het is in zeker zin al een particel (partituur-ontwerp), dat op iedere bladzijde een zekere instrumentale afkomst verraadt, de afkomst nl. van 'muziek voor twee harpen, celesta en enkele houten blaasinstrumenten.' Vooral de dominerende plaats van de harpen is alleen al uit het notenbeeld af te lezen. Gesterkt door de wetenschap dat Debussy (...) zelf aan een orkestratie heeft gedacht, heb ik déze toedracht voor mijn orkestratie als leidend beginsel beschouwd
(...). - RUDOLF ESCHER