componist
Claude Achille Debussy (Saint-Germain-en-Laye, 22 augustus 1862 – Parijs, 25 maart 1918) was een Frans componist die vernieuwing bracht binnen de klassieke muziek.
Source: Wikipedia
gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl h perc hp 2vn vla vc db
Rain, steam and speed : for orchestra, 1994 / Peter van Onna
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4431 3-6perc pf(cel) hp str(16.14.12.10.8.)
Symphonie no. III : (1951) / Guillaume Landré
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc str
Tympan : pour grand orchestre, 1990 / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2pic(2fl) 2fl fl-a 2ob ob-bar ob(eh) 2cl cl(cl-b) cl-cb 3fg cfg 6h 5trp 5trb tb timp 4perc vibr 2hp pf synth str(16.16.14.12.8.)
compositie
Six épigraphes antiques / orchestrated for small orchestra by Rudolf Escher, 1975-1977, Claude Debussy
Overige auteurs:
Escher, Rudolf
(arrangeur)
Bevat:
Pour invoquer Pan, dieu de vent d'été
Pour un tombeau sans nom
Pour que la nuit soit propice
Pour la danseuse aux crotales
Pour l'Egyptienne
Pour remercier la pluie au matin
Toelichting:
Program note (Dutch): (Eerste radio-uitvoering: 6 juli 1978 (uitzending 20 juli) - Radio Kamerorkest o.l.v. Ernest Bour; eerste concertuitvoering: 28 oktober 1979 - Grote Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink). In 1914, vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en vier jaren voor zijn dood in 1918, voltooide Debussy zijn Six épigraphes antiques, een suite van zes korte stukken voor piano-vierhandig (...). De textuur heeft een merkwaardig ijl karakter en bevat nergens typisch pianistische ornamentiek; het is in zeker zin al een particel (partituur-ontwerp), dat op iedere bladzijde een zekere instrumentale afkomst verraadt, de afkomst nl. van 'muziek voor twee harpen, celesta en enkele houten blaasinstrumenten.' Vooral de dominerende plaats van de harpen is alleen al uit het notenbeeld af te lezen. Gesterkt door de wetenschap dat Debussy (...) zelf aan een orkestratie heeft gedacht, heb ik déze toedracht voor mijn orkestratie als leidend beginsel beschouwd
(...). - RUDOLF ESCHER