componist
Hans Henkemans is een vooraanstaande Nederlandse pianist en componist uit de twintigste eeuw. Zijn composities omvatten orkestrale en vocale werken, kamermuziek en een opera. Hij treedt vijfentwintig jaar lang op ...
gerelateerde werken
Sonate voor cello en piano : 1936 / Hans Henkemans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello en toetsinstrument
Bezetting:
vc pf
La Passion : voor orkest / Karel Goeyvaerts
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2tpt 3trb tb perc str
Variaties voor orkest : op een Terschellinger minnelied / Max Vredenburg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2220 0100 str
Cavalcade : ouverture en rondeau, pour grand orchestre, 1963 / Robert Heppener
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4333 sax-a 4431 5perc hp pf str
compositie
Dona montana : tre pezzi per orchestra, 1964 / Hans Henkemans
Bevat:
Preambolo
Andante e scherzo
Finale
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 15-1-1965 - Bergen - Nederlands Studenten Orkest o.l.v. Jan Brussen).
De compositie heeft in zoverre een symfonisch aspect, dat het eerste en het derde deel op een onmiskenbare wijze met elkaar verwant blijken te zijn, bij alle uiterlijke verschillen: het Preambolo enigszins 'zoekend' van karakter (ondanks een korte, massiever klinkende middenepisode), de Finale scherp van contouren, met zeer 'positieve' thema's.
Daartussen bevindt zich het omvangrijkste van deze 'tre pezzi': het Andante e Scherzo, dat thematisch los staat van de beide hoekdelen en daarom met enig recht als een intermezzo kan worden beschouwd. Het is geschreven in een vrije vijfdelige vorm, waar van de vierde episode het Scherzo is. Dit valt op door een overwegend licht karakter, snelle tempi - tot prestissimo - en enkele ritmisch tamelijk gecompliceerde passages. De terugkeer van het Andante hierna krijgt, mede door zijn beknopte vorm, het aspect van een coda. - HANS HENKEMANS