componist

Leeuw, Ton de

Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...

gerelateerde werken

Car nos vignes sont en fleurs : pour 12 voix mixtes, 1981 / texte: extraits du Cantique des Cantiques, Ton de Leeuw

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: 3sopr 3alt 3ten 3bas

Cantate : for large orchestra, 1989/1993 / Hans Koolmees

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 5555 sax-s 4441 timp 5perc hp 2pf str

Mouvement symphonique : '50 / Marius Monnikendam

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3323 4331 timp 2perc hp str

Viennent des lectures symphoniques, à haute voix : ouverture francais pour orchestre, 2003 / Epaminondas Macriiannis

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4431 3perc str(24.10.8.6.)

 

compositie

Ombres : voor symfonieorkest, 1960/1961 / Ton de Leeuw

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1961
Uitgavenummer: 04068
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: fl(pic) fl(fl-a) 2ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg sax-a 2h 3trp 2trb tb timp 4perc cel(pf) hp g str
Bijzonderheden: In opdracht van de gemeente Amsterdam. - Tijdsduur: ca. 11'
Tijdsduur: 11'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 7-10-1962 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink) - In een vorig orkestwerk, de Mouvements rétrogrades, werd de muziek vergeleken met een ronddraaiend kristal dat aan zichzelf gelijk blijft, maar voortdurend andere lichtwaarden reflecteert. Dezelfde statische conceptie vinden we terug in het orkestwerk 'Ombres', maar nu met geheel andere formele middelen gerealiseerd. De bewegingen in de muziek zijn hier wellicht vergelijkbaar met de geheimzinnige, zichzelf in evenwicht houdende krachten van de natuur, en met haar wonderlijk complexe vormenwereld waarvan de wetmatigheden slechts langs de wegen der menselijke intuïtie benaderbaar zijn. De titel wil aangeven, dat de muziek, als menselijk geordende beweging, hiervan slechts een schaduwbeeld kan geven. Bovenstaande vergelijking heeft pas dan zin, als de achtergrond ervan belicht wordt. De weerspiegeling van buiten en boven de mens staande krachten houdt namelijk in dat de muziek ophoudt een
al te subjectieve expressie te zijn. Het ik van de kunstenaar treedt naar achteren. Niet de wilsacte, maar de overgave wordt primair, hetgeen een persoonlijk handschrift geenszins uitsluit. Deze conceptie is in strijd met die van de meeste muziek, die in de Europese concertzalen wordt uitgevoerd. Daarentegen is zij bepalend - om ons tot de levende muziek te beperken - voor de belangrijkste muziekculturen buiten Europa. Het is dan ook niet toevallig, dat naast een keuze uit seriële middelen enkele muziektechnische aspecten met name uit India een grote rol spelen. Het heeft weinig zin hierover in details te treden. Slechts zij nog vermeld dat het werk vier delen heeft, en dat voor de bezetting in principe is uitgegaan van het normale orkest, waarin echter ook een belangrijke plaats is toebedeeld aan slag- en tokkelinstrumenten. - TON DE LEEUW

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail