gerelateerde werken
Divertimento facile : voor orkest, gecomponeerd in het jaar 1957 / door Bertus van Lier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp perc str
Love and Hate : Version for orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2picc 2ob 2cl 2fg 2trp 2trb perc pf str
Rhapsodie voor orkest : (1962) / Hans Osieck
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4220 timp perc hp pf str
Symphony Nº 1 : for orchestra / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic fl fl(pic) 2ob eh 2cl cl-b 2fg fg-cb 2sax 4h 4trp 3trb tb 6perc 2hp pf str
compositie
Divertimento facile : voor orkest, gecomponeerd in het jaar 1957 / door Bertus van Lier
Overige auteurs:
Lier, Bertus van
(Componist)
Bevat:
Introduzione recitando I-Tempo di scherzo
Introduzione recitando II-Allegretto
Toelichting:
Program note (Dutch): De opdracht der Gemeente Amsterdam tot compositie van 'een werk voor orkest met maximaal dubbel hout, 2 hoorns, 2 trompetten en twee man slagwerk' en met een uitvoeringsduur van '10 à 20 minuten', wekte in mij de behoefte om een onderhoudende muziek te schrijven van niet nadrukkelijk symfonisch karakter, die tegelijk, voor een publiek, zonder bijzondere inspanning - gemakkelijk dus - op te nemen zou zijn. 'Facile' betekent dus niet, dat het gecomponeerde voor de uitvoerenden gemakkelijk is uitgevallen, want dat is het hier en daar niet. Op het eerste gehoor lijkt het werkje tweedelig - 1. Introductie a, scherzo-trio-adagio-trio-scherzo en 2. Introductie b, Rondo (Finale) - maar de twee langzame introducties (a en b) tezamen leggen toch wel ongemerkt enig gewicht in de schaal; bijna het gewicht van een 'afwezig eerste deel'; terwijl ook het adagio-fragment, midden in het Scherzo, associaties oproept met een 'langzaam deel', zonder dat evenwel een meer symfonische uitwerking
daarvan plaatsvindt. Er is in dit Divertimento naar gestreefd om op géén van de aangeroerde of aangevoerde themata zo 'symfonisch' in te gaan, dat de grenzen van een divertissement zouden worden geschonden.
Tegen het slot vormen de voornaamste gegevens van het spel een contrapuntisch geheel, waaruit achteraf toch nog een samenhang van tevoren contrasterende elementen blijkt. - BERTUS VAN LIER