gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
fl ob(eh) vl vla vc pf
Future Perfect : for orchestra / Vanessa Lann
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl/picc 2ob 2cl 2fg 2h 2tpt 2trb trb-b timp cel str
Myriad : for orchestra / Jeroen D'hoe
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl fl-a 2ob eh 3cl cl-b 3fg cfg 4h 4tpt 3trb-t tb timp 3perc 2hp cel str
Cinq impromptus : für Kammerorchester, 1958 / Ton de Kruyf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1222 2110 perc str
compositie
Haarlem-suite : voor groot orkest / Herman Strategier
Overige auteurs:
Strategier, Herman
(Componist)
Bevat:
Vivo
Allegretto
Larghetto
Allegro ma non troppo
Andante
Allegretto giocoso
Alla marcia
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: februari 1948 - Maastricht - o.l.v. de componist). Ter verklaring van de titel van de Haarlem-suite is een mededeling van persoonlijke aard noodzakelijk. Alle inwoners van Arnhem werden door de oorlogshandelingen van september 1944 gedwongen hun woonplaats te verlaten. Met zijn jonge gezin moest ook de componist van de Haarlem-suite zich aansluiten bij de grote stroom Arnhemse vluchtelingen, die zich over het gehele land verspreidde. Na vele omzwervingen vond hij een hartelijk onderkomen bij vrienden in Haarlem. Kort na de bevrijding in 1945, ontstond dan de Suite, oorspronkelijk voor piano à quatre mains. Aan diverse Haarlemse vrienden, die in dat laatste barre oorlogsjaar op de één of andere wijze de helpende hand boden, werden de zeven onderdelen opgedragen. In de muziek is op geen enkele wijze getracht een neerslag te geven van stemmingen of gebeurtenissen, die verband hielden met de oorlog. Zij is alleen bedoeld als een muzikaal 'dank u wel' voor vele belangeloze
en grote opofferingen van Haarlemse vrienden. Misschien kan men iets ervaren van het gevoel van bevrijding, dat een gevolg was van de afwenteling van oorlogs- en bezettingsdruk. De motieven van het eerste deel leverden het thematisch materiaal voor alle volgende delen. Hierdoor is in de gehele Suite een hechte muzikale binding tot stand gekomen, al zal men bij een eerste aanhoren de aanknopingspunten niet direct ervaren. - HERMAN STRATEGIER