gerelateerde werken

Five close-ups : (based on a twelve ton [sic] row by Pierre Boulez), for piano, 1960/61, revised: December 1973 / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Tarian Takdir : for amplified gambus, togunggak ensemble, 2 gendang and gong aggung / Katia Tiutiunnik

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)

Tasten : for saxophone quartet, piano, percussion and a building / Arnold Marinissen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: 4sax pf perc

Liefdeslied : for wind quintet and piano / Israel Olman

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl cl ob hn bn pf

 

compositie

Points of contact I : for tenor recorder, marimba and some percussion, 1987 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1987
Uitgavenummer: 04202
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: rec-t perc
Bijzonderheden: Opgedragen aan Keiko Abe en Walter van Hauwe. - Tijdsduur: 11'
Tijdsduur: 11'00"
Aantal spelers: 2
Compositiejaar: 1987
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Straesser, Joep (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De titel Points of Contact I (Raakpunten) duidt op een speciale compositietechniek die daaruit bestaat dat beide muzikale partijen elkaar een aantal malen 'raken' op eenzelfde toon en/of ritme,
waarna zij zich weer van elkaar verwijderen. Er is sprake van vele gradaties in de muzikale nadruk die deze raakpunten bezitten. Zij variëren van 'bijna ongemerkt en terloops' tot 'met grote nadruk en een sterk expressieve werking'.
Naast de hier beschreven muzikale karakteristiek is er sprake van een ander belangrijk uitgangspunt. Het gehele werk ontleent zijn muziek aan twee korte motieven; het eerste, waarmee het stuk begint, bezit als kenmerkende intervallen de grote septiem en de reine kwart, gebracht in een gepuncteerde ritmiek en een zich vertragende toonherhalingsfiguur op de slotnoot.
Het tweede motief, dat pas in de loop van de eerste sectie ontstaat en aan het eind daarvan 'in volle glorie' verschijnt, bestaat uit een kleine secunde plus een kleine terts - te zamen een grote terts vormend - terwijl het in ritmisch opzicht minder pregnant en flexibeler is dan motief 1.
De nu volgende secties 2 t/m 5 zijn afwisselend gebaseerd op motief 1 of 2, waarbij een soort 'indirecte' dialectiek ontstaat; men zou kunnen zeggen: 'een dialectiek op afstand'. In de zesde sectie worden beide motieven tegen elkaar uitgespeeld - directe dialectiek! - en in sectie 7 versmelten beide motieven in een solo voor de blokfluit, ondersteund door enkele slagen op de Chinese gong. In de laatste, achtste sectie is de rol van beide motieven uitgespeeld. Het enige wat overblijft is een snelle muzikale beweging, een virtuoos duet voor de blokfluit en de marimba, waarin de gong nog één keer klinkt en waarmee het stuk wordt besloten.
Tenorblokfluit en marimba zijn geheel gelijkwaardig behandeld en nemen het grootste deel van de muziek van het stuk voor hun rekening. De andere drie slaginstrumenten hebben tot taak verschillende secties samen te voegen tot grotere eenheden. Het bekken de secties 1 t/m 4, de triangel 5 en 6 en de gong 7 en 8. - JOEP STRAESSER

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (B4), 16 pagina's EUR 15,45
Download in PDF (B4), 16 pagina's EUR 18,54
Hardcopy, normal size (B4), 16 pagina's EUR 30,91
Hardcopy, study size (A4), 16 pagina's EUR 25,37