componist
Bertus van Lier speelt een belangrijke rol in het Nederlandse muziekleven van de 20ste eeuw als componist, dirigent, docent en publicist. Hij componeert binnen een persoonlijk idioom, dat tot uiting ...
gerelateerde werken
Symphonie no. 1 : (1928) / Bertus van Lier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4323 4331 timp perc str
Suite : (1938-'39) / Louis Toebosch
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2322 4231 timp perc str
Rondo giocoso : voor orkest / Herman Strategier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4330 timp perc hp str
Theseusfantasie : voor orkest, 1984 / Kees Olthuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3343 4331 timp 4perc 2hp str
compositie
Symphonie no. 1 : (1928) / Bertus van Lier
Bevat:
Molto tranquillo
Lento
Sostenuto (Resoluto)
Toelichting:
Program note (Dutch): Dit werk bestaat uit drie korte delen, die onderling ten nauwste verband houden. De eerste maat is de ritmische kiem van het werk. Het is een driedelig ritme, dat in de loop van het stuk vierdelige betekenis krijgt. Het stuk wordt door twee hoofdthema's gedetermineerd; er treden nog twee bijkomstige motieven op, die van secundaire betekenis zijn. Deel I is driedelig: alle gegevens worden dadelijk geƫxposeerd; in de doorwerking worden zij nader ontwikkeld. Het hoogtepunt van dit deel valt aan het einde, waar beide hoofdthema's gelijktijdig en gecombineerd met de beide motieven optreden. Deel II is eveneens driedelig. Hier valt evenwel het zwaartepunt in het solistische middenstuk, dat een nieuwe bewerking van de gegevens brengt; het wordt voorafgegaan door een kort tutti en door een soortgelijk deel besloten. Deel III kan men beschouwen als een verdere uitwerking van deel I, waardoor deel II de betekenis van Intermezzo krijgt. De finale begint met een korte inleiding van 9 maten.
Het vervolg is weer driedelig, elk onderdeel bestaande uit een voor- en nazin. De voor- en nazin van het tweede onderdeel zijn tegenstellingen; in de nazin zetten 3 trompetten een cantilene in. Aan het einde van deel III treden drie- en vierdelige vorm van het aanvangsritme gelijktijdig op. Dit is het hoogtepunt van het gehele werk. - BERTUS VAN LIER