componist
Bertus van Lier speelt een belangrijke rol in het Nederlandse muziekleven van de 20ste eeuw als componist, dirigent, docent en publicist. Hij componeert binnen een persoonlijk idioom, dat tot uiting ...
gerelateerde werken
Forbidden Music Regained : Volume 1
Genre:
Onbekend
Décorations et décomposition : grand orchestre symphonique / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
5(-3)4(-2)5(-3)5(-3) 8(-4)441 8perc cel pf4h/2pf org/ham.org str(30.10.12.6.)
Cybernetisch objekt : voor orkest, 1970-1971 / David Porcelijn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
core group: 1011 sax-t 0001 3perc hp(ampl.) pf el.cemb free groups: 4442 2220 2vl-2vla-2vc-2cb-ampl.
1e Symfonie : 1984 / Kees Schoonenbeek
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3232 4431 3perc str
compositie
Symphonie no. 1 : (1928) / Bertus van Lier
Bevat:
Molto tranquillo
Lento
Sostenuto (Resoluto)
Toelichting:
Program note (Dutch): Dit werk bestaat uit drie korte delen, die onderling ten nauwste verband houden. De eerste maat is de ritmische kiem van het werk. Het is een driedelig ritme, dat in de loop van het stuk vierdelige betekenis krijgt. Het stuk wordt door twee hoofdthema's gedetermineerd; er treden nog twee bijkomstige motieven op, die van secundaire betekenis zijn. Deel I is driedelig: alle gegevens worden dadelijk geëxposeerd; in de doorwerking worden zij nader ontwikkeld. Het hoogtepunt van dit deel valt aan het einde, waar beide hoofdthema's gelijktijdig en gecombineerd met de beide motieven optreden. Deel II is eveneens driedelig. Hier valt evenwel het zwaartepunt in het solistische middenstuk, dat een nieuwe bewerking van de gegevens brengt; het wordt voorafgegaan door een kort tutti en door een soortgelijk deel besloten. Deel III kan men beschouwen als een verdere uitwerking van deel I, waardoor deel II de betekenis van Intermezzo krijgt. De finale begint met een korte inleiding van 9 maten.
Het vervolg is weer driedelig, elk onderdeel bestaande uit een voor- en nazin. De voor- en nazin van het tweede onderdeel zijn tegenstellingen; in de nazin zetten 3 trompetten een cantilene in. Aan het einde van deel III treden drie- en vierdelige vorm van het aanvangsritme gelijktijdig op. Dit is het hoogtepunt van het gehele werk. - BERTUS VAN LIER