gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
medium pf vla/vc
Sonata : for violin and piano / Robert (Bob) Hanf
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Old Vienna : for violin and piano / Ignace Lilien
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Interpolations no. II : for violin and piano, (1967), revision 1988 / Walter Hekster
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
compositie
Four fantasies : for violin and piano (also percussion), 1981, revision 1983 / Peter Visser
Overige auteurs:
Visser, Peter
(Componist)
Bevat:
Notturno
Giochi = Games
Ballata
Rito = Rite
Toelichting:
Program note (Dutch): De Vier fantasieën schreef ik als een soort compositorische 'nageboorte' van het bijzonder vruchtbare seizoen 1980/'81 (...). Het zijn vier onderling sterk contrasterende werkjes, die weliswaar als geheel werden opgezet, maar niettemin ook heel goed afzonderlijk gespeeld kunnen worden. Een vreemde eend in de bijt is hierbij de vierde fantasie. Hierin bespeelt de pianist(e) twee willekeurige slaginstrumenten, bijvoorbeeld twee bongo's, conga's, woodblocks of tabla's. De ritmes zijn vrij gecompliceerd, vaak canonisch met de viool of tussen de twee slaginstrumenten onderling. Tot deze combinatie viool-slagwerk kwam ik na het beluisteren van een Indiase groep, die een zeer on-Europees vioolspel combineerde met de fascinerende ritmiek van Indiase handtrommels (tabla's). De viool maakt in Rito gebruik van een zeer zware sordine, waarbij ook bijvoorbeeld een haarkam goede diensten kan bewijzen voor het bereiken van een nasaal timbre. De andere delen zijn meer traditioneel. De eerste
fantasie heeft een wat desolate nachtelijke sfeer, met voor mijn gevoel enige verwantschap met de klankwereld van Alban Berg en Bartók. Giochi (spelletjes) geeft soms ironische knipoogjes naar de volksmuziek terwijl de Ballata, waarin de g-snaar van de viool een halve toon omlaag moet worden gestemd, invloed van zigeuner-improvisaties vertoont. - PETER VISSER