componist
Peter Visser werd geboren op 2 april 1939 te Heerenveen, provincie Friesland en groeide op in een onderwijzersmilieu met weinig muzikale achtergrond. Tot zijn veertiende jaar woonde hij in een ...
gerelateerde werken
Strijkkwartet no. 4 : 'Voices from Nature' : for string quartet / Peter Visser, 2007
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Estampie : voor viool, klavier en trom (ad lib.), 1974 / Rob Goorhuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument; Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
vl pf (drum ad lib.)
Partita : voor viool en piano, opus 30, 1956 / Jan Masséus
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
... e poi torna alla luce : for violin and piano / Robert Groslot
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
compositie
Four fantasies : for violin and piano (also percussion), 1981, revision 1983 / Peter Visser
Bevat:
Notturno
Giochi = Games
Ballata
Rito = Rite
Toelichting:
Program note (Dutch): De Vier fantasieën schreef ik als een soort compositorische 'nageboorte' van het bijzonder vruchtbare seizoen 1980/'81 (...). Het zijn vier onderling sterk contrasterende werkjes, die weliswaar als geheel werden opgezet, maar niettemin ook heel goed afzonderlijk gespeeld kunnen worden. Een vreemde eend in de bijt is hierbij de vierde fantasie. Hierin bespeelt de pianist(e) twee willekeurige slaginstrumenten, bijvoorbeeld twee bongo's, conga's, woodblocks of tabla's. De ritmes zijn vrij gecompliceerd, vaak canonisch met de viool of tussen de twee slaginstrumenten onderling. Tot deze combinatie viool-slagwerk kwam ik na het beluisteren van een Indiase groep, die een zeer on-Europees vioolspel combineerde met de fascinerende ritmiek van Indiase handtrommels (tabla's). De viool maakt in Rito gebruik van een zeer zware sordine, waarbij ook bijvoorbeeld een haarkam goede diensten kan bewijzen voor het bereiken van een nasaal timbre. De andere delen zijn meer traditioneel. De eerste
fantasie heeft een wat desolate nachtelijke sfeer, met voor mijn gevoel enige verwantschap met de klankwereld van Alban Berg en Bartók. Giochi (spelletjes) geeft soms ironische knipoogjes naar de volksmuziek terwijl de Ballata, waarin de g-snaar van de viool een halve toon omlaag moet worden gestemd, invloed van zigeuner-improvisaties vertoont. - PETER VISSER