componist

Vermeulen, Matthijs

Matthijs Vermeulen componeert zeven symfonieën, kamermuziek en liederen. Voor de uitgave van 'Les oeuvres complètes de J.B. Lully', onder redactie van Henry Prunières, bewerkt hij diens opera 'Cadmus et Hermione'.

gerelateerde werken

On ne passe pas : pour chant et piano, 1917 / Matthijs Vermeulen

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: high pf

Entrance (Version 2015) : for orchestra / Martijn Padding

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 3trb tb timp 2perc str

Say cheese : variaties voor orkest, 1978 / Jurriaan Andriessen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 4331 timp 3perc str (community-singing, band ad lib.)

Greensleeves-phantasy : voor (amateur)orkest, koperblazersgroep, blokfluitengroep, akkordeongroep en ad libitum zanggroep, 1980 / Antoon Maessen

Genre: Orkest
Subgenre: Schoolorkest; Orkest; Gemengd koor en orkest
Bezetting: (GK4 ad lib.) 2121 3221 timp perc str 3h 3trp 3trb tb rec(s-a-t) 5acc

 

compositie

Symphonie no. 6 : Les minutes heureuses, sur la-do-re, en trois mouvements qui se succèdent sans interruption, 1956-1958 / Matthijs Vermeulen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1997
Uitgavenummer: 04263
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl 2fl(pic) 3ob eh 3cl cl-b sax-s sax-a 3fg cfg 4h 4trp 3trb tb 2timp 2perc 2hp str
Bijzonderheden: Voor orkest. - Uitg. met financiële steun van het Prins Bernhard Fonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst. - Cop. 1959. - Tijdsduur: ca. 25'
Tijdsduur: 25'00"
Compositiejaar: 1958
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 25 november 1959 - Utrechts Stedelijk Orkest o.l.v. Paul Hupperts] - De ondertitel van de Symphonie is de helft van een regel uit Le balcon, een der meest volmaakte gedichten van Baudelaire. Hij luidt in zijn geheel: "Je sais l'art d'évoquer les minutes heureuses". Gedurende de ganse compositie heeft dit vers de kleur van mijn denken bepaald. Het gegeven la, do, re, dat fungeert als grondslag en constructief middelpunt van het architecturale plan, is mij gesuggereerd door een goedgunstige fee. De drie gekozen noten duiden niet enkel drie tonen aan en verscheidene muzikale verhoudingen, maar zij behelzen tevens een toespeling op alles wat in de fysische en metafysische verschijnselen tussen welke wij leven, onze bewondering, verering, adoratie verdient. La, do, re is l'adoré, het aangebedene, de aangebedene in elke gedaante. De muziek van de 6de Symphonie is dus, gelijk mijn vorige symfonieën trouwens, uitsluitend positief gericht. Zij heeft hetzelfde doel dat alle
kunstenaars van alle voorgaande eeuwen zich stelden: het geheime vuur te wekken en aan te wakkeren, 'le feu sacré' (de goddelijke vonk), die in ieder mens aanwezig is, min of meer onder de omstandigheden gevangen zit en naar bevrijding hunkert. Ik ben mij in de loop der jaren langzamerhand bewust geworden dat dit tweevoudig doelen op het positieve en op het sacrale lijnrecht indruist tegen de hoofdstromingen in de kunst van de laatste veertig jaren, maar ik werd mij tevens bewust, dat ik, aldus doelend, een zeer oude traditie voortzet, welke ik mag beschouwen als onsterfelijk. Uit deze gezichtshoek beoordeeld is de muziek der 6de Symphonie het tegendeel van modern. Louter technisch bezien is zij een logisch vervolg op de belangrijkste verworvenheden welke een halve eeuw geleden de grote meesters als erfenis nalieten voor de toekomstige tijden. En het bewijs te leveren dat de koninklijke weg der oude traditie waarop zij welberaden voortgingen, nog tot aan de verste horizonten vruchtbaar
open ligt, is steeds mijn eigenlijke drijfveer geweest. De overdrachtelijke zin welke het gegeven la, do, re had gekregen, bracht mee dat de innerlijke beweging van deze symfonie zich moest ontwikkelen als een gestadige opstijging, die grafisch het eenvoudigst zou kunnen worden aangeduid door het teken crescendo. - MATTHIJS VERMEULEN

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 110 pagina's EUR 63,05
Download in PDF (A3), 110 pagina's EUR 75,66
Hardcopy, normal size (A3), 110 pagina's EUR 126,11
Hardcopy, study size (A4), 110 pagina's EUR 84,80
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 303 pagina's EUR 126,50
Download in PDF (B4), 303 pagina's EUR 151,80
Hardcopy, normal size (B4), 303 pagina's EUR 253,02
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten